Wydarzenia towarzyszące Europejskiemu Kongresowi Kultury

AAA

W czasie czterech dni Kongresu wrocławskie instytucje kulturalne zapraszają na wydarzenia, które przygotowały specjalnie z myślą o uczestnikach EKK.


Nowa galeria: Polska sztuka współczesna

Otwarcie: 10 września 2011 r.
Kurator: Mariusz Hermansdorfer

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Oryginalne wnętrza dawnego strychu Muzeum Narodowego we Wrocławiu staną się miejscem prezentacji największej w kraju kolekcji polskiej sztuki współczesnej. Ekspozycja rozpocznie się od Witkacego, a zakończy pracami Kozyry, Bałki i Althamera. Ozdobą nowej galerii będzie unikalny w świecie zbiór dzieł Magdaleny Abakanowicz.

Do tej pory kolekcja mogła być pokazywana tylko w niewielkim fragmencie. Dzięki adaptacji strychu Muzeum uzyskało dodatkowe 3 tys. m² nowoczesnej powierzchni wystawienniczej.

Wykład prof. Zygmunta Baumana
„Oświata wobec płynnie-nowoczesnych wyzwań”

10 września 2011 r. (sobota) | godz. 10.00
Wydział Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
ul. Strzegomska 55, sala 111

Wykład prof. Baumana jest częścią Ogólnopolskiej Konferencji Władz Wydziałów Kształcących na Kierunkach Pedagogicznych w Szkołach Wyższych "Pedagogika jako dyscyplina naukowa i kierunek studiów w świetle znowelizowanej Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Zobowiązania, możliwości, zmiany", która odbędzie się w dniach 8-10 września 2011 r. na Wydziale Nauk Pedagogicznych DSW. Prof. Zygmunt Bauman już po raz drugi będzie gościł w Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Po raz pierwszy spotkał się z wrocławianami w DSW 4 lipca 2007 r. i wówczas wygłosił wykład „Ofiary towarzyszące konsumeryzmu”.

Debata na temat przyszłości kultury europejskiej

9 września 2011 r. | godz. 9.00
Wrocław, Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego, ul. Widok 10

Siedziba Biura Informacyjnego PE we Wrocławiu

źródło: archiwum BIPE Wrocław

W Biurze Informacyjnym Parlamentu Europejskiego odbędzie się debata na temat przyszłości kultury europejskiej. Spotkaniu przewodniczyć będzie delegacja Komisji Kultury i Edukacji Parlamentu Europejskiego, która spotka się z przedstawicielami sejmowej i senackiej
Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Kultury, Nauki i Edukacji Sejmiku Województwa Dolnośląskiego oraz Komisji Kultury i Nauki Rady Miejskiej Wrocławia. Spotkanie będzie transmitowane w internecie na stronie www.europarl.pl.

Organizator:
Parlament Europejski - Komisja Kultury i Edukacji, Biuro Informacyjne

ul. Widok 10, Wrocław
e-mail: epwroclaw@europarl.europa.eu
tel.: 71/3376360
www.europarl.europa.eu

Debata na temat przyszłości kinematografii europejskiej
oraz
Bezpłatny pokaz filmu „Obca” („Die Fremde”), reż. Feo Aladag

9 września 2011 r. | godz. 16.00
Kino Warszawa, ul. Piłsudskiego 64a

"Die Fremde"

źródło: vivarto

Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego zaprasza na debatę z udziałem wybitnych przedstawicieli świata filmu na temat przyszłości kinematografii europejskiej oraz pokaz filmu Obca. Film uhonorowany został Nagrodą Parlamentu Europejskiego LUX 2010, był niemieckim kandydatem do Oskara. Liczba miejsc jest ograniczona. Osoby zainteresowane udziałem prosimy o potwierdzenie e-mailem na adres BIPE we Wrocławiu: epwroclaw@europarl.europa.eu

Organizator:
Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego

ul. Widok 10, Wrocław
e-mail: epwroclaw@europarl.europa.eu
tel.: 71/3376360
www.europarl.europa.eu


46. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans

 

H. M. Górecki „Symfonia pieśni żałosnych”

8 września 2011 r. | godz. 19.00
Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
im. Karola Szymanowskiego

fot. archiwum festiwalu

Wykonawcy: Ewa Vesin – sopran, Pieter Wispelwey – wiolonczela, Paweł Przytocki – dyrygent, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej im. K. Szymanowskiego

Podczas Festiwalu pragniemy uczcić pamięć wielkiego polskiego kompozytora, który odszedł w 2010 roku – Henryka Mikołaja Góreckiego. Zaprezentujemy jego „Symfonię pieśni żałosnych“, która zabrzmi w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W programie także utwory Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Henning Kraggerud – recital skrzypcowy

8 września 2011 r. | godz. 21.30
Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

Trwający ponad godzinę cykl sonat stanowi dla wykonawcy ogromne wyzwanie. Bogactwo stylistyczne i nawiązania do różnych epok w historii muzyki wymagają przemyślanej i inteligentnej interpretacji. Każda z części jest odrębną, opowiedzianą dźwiękami historią muzyczną , jednak pomimo różnorodnych odniesień i stylów muzycznych, cały cykl spaja indywidualny styl kompozytorski Ysaÿe, charakteryzujący się z jednej strony lekkością melodii, a zarazem zaskakującą, oryginalną harmonią i głęboką ekspresją.

Krzysztof Penderecki – Symfonia nr 8 „Pieśni przemijania”

9 września 2011 r. | godz. 19.00
Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej

fot. Bogusław Beszlej

Wykonawcy: Iwona Hossa – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Mariusz Godlewski – baryton, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Wrocławskiej, Chór Filharmonii Wrocławskiej, Jacek Kaspszyk – dyrygent

Koncert rozpoczyna drugą, najbardziej rozbudowaną część Festiwalu, dotyczącą tematu, który ilustruje cytat pochodzący ze średniowiecznego hymnu gregoriańskiego „Media vita in morte“ sumus (łac. „Pośrodku życia jesteśmy w śmierci”). Wątek ten rozpocznie „Symfonia nr 8“ Krzysztofa Pendereckiego „Pieśni przemijania“, która zabrzmi w wykonaniu solistów-śpiewaków oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej prowadzonej przez Maestro Jacka Kaspszyka.

Nicholas Daniel – recital

9 września 2011 r. | godz. 21.30
Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

Nicholas Daniel rozpoczął swoją wybitną karierę w wieku 18 lat, kiedy został laureatem Konkursu BBC na Młodego Muzyka Roku. Po debiucie na BBC Proms w 1992 roku magazyn The Sunday Times okrzyknął go jednym z największych adeptów oboju na świecie. Dziś jest jednym z najwybitniejszych solistów brytyjskich, a także odnoszącym coraz większe sukcesy dyrygentem i ważnym ambasadorem muzyki i muzyków. Podczas koncertu w wykonaniu artysty zabrzmi rozbudowany i różnorodny program na obój i rożek angielski solo.

„Pieśni pożegnania – muzyka niosąca ukojenie”
w wykonaniu zespołu Gabrieli Consort

10 września 2011 r. | godz. 19.00
Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

Gabrieli Consort

fot. Nacho Carretero

Uniwersalne ludzkie doświadczenie straty, smutku i żałoby doskonale wyraża się w rozmaitych formach twórczości artystycznej: werbalnych, wizualnych i muzycznych. Być może to właśnie język muzyki szczególnie nadaje się do oddania głębi tych uczuć. Bez względu na to, czy łączy się go z przekazem werbalnym, czy nie, potrafi on wyrazić niewysłowiony żal, a niekiedy zapewnić pocieszenie.

Pieter Wispelwey – recital wiolonczelowy

10 września 2011 r. | godz. 21.00
Kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja, pl. Kościelny

Pieter Wispelwey należy do pierwszej generacji wykonawców, którzy ze swobodą grają na wiolonczeli i współczesnej, i historycznej. Dzięki przenikliwej świadomości stylistycznej połączonej z iście oryginalną interpretacją i fenomenalną maestrią techniczną zdobył przychylność zarówno krytyków, jak i publiczności, wykonując repertuar od Bacha do Sznitkego, a także utwory skomponowane specjalnie dla niego. Podczas koncertu Wispelwey wykona trzy suity Brittena.

Gustav Leonhardt – recital klawesynowy

11 września 2011 r. | godz. 15.00 i 17.00
Muzeum Pana Tadeusza, Rynek 6

Gustav Leonhardt jest prawdziwą żywą legendą. To wielki reprezentant tej generacji pionierów, która w wirze eksperymentów i polemik tworzyła podstawy ruchu propagującego grę na instrumentach historycznych. Ruch ten stał się jednym z najciekawszych dokonań życia muzycznego drugiej połowy XX wieku, ponieważ mówił tyleż o estetyce i praktyce wykonawczej minionych epok, co o naszych czasach, współczesnych gustach i potrzebie zakorzenienia się w historii. Kształt dzisiejszych recitali jest odzwierciedleniem rozległych zainteresowań repertuarowych artysty.

 11 września 2001 in memoriam

11 września 2011 r. | godz. 19.00
Katedra Polskokatolicka św. Marii Magdaleny, ul. Szewska 10

Wykonawcy: Orkiestra Festiwalowa, Henning Kraggerud – altówka, Nicholas Daniel – obój, Paul McCreesh – dyrygent

Orkiestra Festiwalowa, Paul McCreesh

fot. Ł. Rajchert

W roku 2011 minie dziesięć lat od okrutnych wydarzeń, które miały miejsce 11 września 2001 roku w Nowym Jorku. Rocznicę tragedii pragniemy upamiętnić koncertem Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej, które wykona refleksyjne dzieła Herberta Howellsa, Samuela Barbera oraz niezwykłą „Symfonię nr 1“ Elgara. Ta nowa orkiestra prowadzona przez dyrektora artystycznego Festiwalu – Paula McCreesha – składać się będzie ze świetnych polskich muzyków oraz międzynarodowych gwiazd występujących gościnnie.

11 września 2001 in memoriam

11 września 2011 r. | godz. 21.30
Plac budowy Narodowego Forum Muzyki

Wykonawcy: Chór Filharmonii Wrocławskiej, Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent

Koncert dla upamiętnienia tragedii w Nowym Jorku 11 września 2001 roku, który jest dedykowany tragicznie zmarłemu profesorowi Stefanowi Kuryłowiczowi. W wykonaniu Chóru Filharmonii Wrocławskiej usłyszymy Lamentationes Pawła Łukaszewskiego – utwór napisany na zamówienie Festiwalu. Koncert odbędzie się w nietypowym miejscu – na placu budowy powstającego we Wrocławiu Narodowego Forum Muzyki.

Opera Wrocławska

ul. Świdnicka 35
rezerwacja biletów: tel. (+48) 71-370-88-80, 71-372-43-57

W. A. Mozart „Don Giovanni”

8 września 2011 r. | godz. 19.00

Reżyseria: Mariusz Treliński, dyrygent: Bassem Akiki, scenografia: Boris Kudlička 

W.A. Mozart "Don Giovanni"

fot. M. Grotowski

 

Genialny „wesoły dramat” (dramma giocoso), czyli nieśmiertelna postać Don Juana w operowej wizji Wolfganga Amadeusa Mozarta, wspieranego literackim kunsztem librecisty (Lorenzo da Ponte). Jedna z najdoskonalszych i najsławniejszych oper w całej historii muzyki: opowieść o legendarnym uwodzicielu – „rozpustniku ukaranym”– wystarczyła Mozartowi do nakreślenia przejmujących stron partytury, w której jest wszystko: tragizm, bunt, komizm, miłość, zdrada, niewinność, umiłowanie życia i moralizatorska przestroga.

J. Offenbach „Opowieści Hoffmanna”

9 września 2011 r. | godz. 19.00

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Ewa Michnik, reżyseria: Waldemar Zawodziński, scenografia: Małgorzata Słoniowska

Scena zbiorowa

fot. M. Grotowski

„Opowieści Hoffmanna” to ostatnie, niedokończone dzieło Offenbacha, mistrza żartobliwej muzy, autora operetek i muzycznych komedii, m. in. „Pięknej Heleny”, „Orfeusza w piekle” i „Życia paryskiego”. Pod koniec życia zapragnął stworzyć dzieło wyjątkowe: operę fantastyczną. „Opowieści Hoffmanna”, oparta jest na modnych opowiadaniach Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna. „Opowieści” są jedyną wybitną operą Offenbacha, znacznie przerastającą jego operetki wartościami artystycznymi.

K. Szymanowski „Król Roger”

10 września 2011 r. | godz. 19.00

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Ewa Michnik, reżyseria: Mariusz Treliński, scenografia: Boris Kudlička

Scena zbiorowa

fot. M. Grotowski

„Król Roger” jest operą niezwykłą. Niezwykły był już sam poczęty w wyobraźni kompozytora i z mistrzostwem przez Jarosława Iwaszkiewicza zrealizowany pomysł libretta, które czyniąc miejscem akcji średniowieczną Sycylię, splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia (ucieleśnionej w postaci Pasterza, przemieniającego się następnie w greckiego boga Dionizosa).

M. Musorgski „Borys Godunow”

11 września 2011 r. | godz. 17.00

Kierownictwo muzyczne, dyrygent: Ewa Michnik, reżyseria: Waldemar Zawodziński, scenografia: Małgorzata Słoniowska

Scena zbiorowa

fot. M. Grotowski

„Borys Godunow” Modesta Musorgskiego w instrumentacji Mikołaja Rimskiego-Korsakowa jest operą o szczególnym znaczeniu w historii muzyki europejskiej, a także w twórczości samego kompozytora. Jako gatunek stanowi dzieło przełomowe zarówno pod względem treści libretta, tematu, jak i formy muzycznej. Utwór jest dramatem historycznym, opisującym mechanizmy władzy w siedemnastowiecznej Rosji, choć jego przesłanie – los rządzonego ludu i poczynania władzy – pozostaje uniwersalne.

Teatr Polski we Wrocławiu

Scena Kameralna, ul. Świdnicka 28.

rezerwacja biletów: (+48) 71 316 07 77–78

Farinelli Anka Herbut i Bartosz Porczyk

9-11 września 2011 r. | godz. 19.00

Reżyseria: Łukasz Twarkowski

Bartosz Porczyk

fot. Natalia Kabanow

„Farinelli” to instalacja mentalna, w której Porczyk spotyka się z Farinellim, męskość nasiąka kobiecością, a człowiek błądzi po obszarach zwierzęcia. To eksperyment na żywej tkance ciała, aktora, performera, sztuki. Czy żeby osiągnąć ideał, muszę wykastrować się z siebie? Pozbawić się prawa do błędu, asymetrii, przejęzyczenia i odruchów niekontrolowanych?

Teatr Muzyczny Capitol

Mała Scena, ul. Piłsudskiego 72

rezerwacja biletów: (+48) 71 789 04 51

Festiwal Małej Sceny: „Mury Hebronu”
na podstawie powieści Andrzeja Stasiuka

8 września 2011 r. | godz. 20.00

Reżyseria: Cezary Studniak

"Mury Hebronu"

fot. Maciej Kulczyński

 Spektakl tylko dla dorosłych

Adaptacja debiutanckiej, więziennej prozy Andrzeja Stasiuka pod tym samym tytułem. Prowokująca, ostra, wulgarna, a momentami wzruszająco bolesna opowieść recydywisty jest zarazem dosłownym zapisem więziennych przeżyć, oskarżeniem systemu, jak i rzuconym widzom w twarz pytaniem o granice wolności i człowieczeństwa. W roli głównej Mikołaj Woubishet, laureat Grand Prix 29. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.

Festiwal Małej Sceny: „rzecze Budda Chinaski”

9 września 2011 r. | godz. 20.00

Scenariusz i reżyseria: Cezary Studniak

"rzecze Budda Chinaski"

fot. Łukasz Gawroński

 Spektakl tylko dla dorosłych

Poezja, proza i notatki Charlesa Bukowskiego. Zadziwiające, na ile sposobów autor umiał mówić o świecie, który w jego tekstach mieni się tysiącem odcieni mroku, o narkotycznym uzależnieniu od życia, w którym szczęście oznacza wygraną z wyścigów, zapas wina na tydzień i kobietę, o którą nie trzeba zabiegać. Takimi tekstami tylko kobiecy głos może wyśpiewać tęsknotę za prawdziwym uczuciem. W brawurowej roli Frances – Justyna Szafran. Towarzyszy jej czteroosobowy męski zespół wokalno-instrumentalny.

Festiwal Małej Sceny: „Mdłość, Mniezłość, Miłość”

10 września 2011 | godz. 20.00

Scenariusz i reżyseria: Cezary Studniak

"Mdłość, Mniezłość, Miłość"

fot. Łukasz Gawroński

Spektakl tylko dla dorosłych

Zabawna, prowokująca, poetycka i zmysłowa opowieść o różnych rodzajach miłości, pięknie, głupocie, pożądaniu, perwersji, nudzie, zaskoczeniu i rozczarowaniu – tym, co może się zdarzyć między dwojgiem ludzi. Piosenki Tymona Tymańskiego, jednego z najciekawszych polskich artystów sceny yassowej. Małgorzacie Fijałkowskiej i Cezaremu Studniakowi towarzyszy Łukasz Wójcik w roli (nie całkiem) niemego Ryboświadka.

Wrocławski Teatr Współczesny

ul. Rzeźnicza 12

rezerwacja biletów: (+48) 71 358 89 20

„Pożegnanie jesieni” wg Witkacego

9-11 września 2011 r. | godz.19.00

Reżyseria: Piotr Sieklucki

"Pożegnanie jesieni"

fot. Edgar de Poray

Bohaterowie spektaklu to wrażliwi, twórczy, bezkompromisowi ludzie u schyłku egzystencji, wciąż w pogoni za umykającym sensem dotychczasowego życia, bezradni wobec upływającego czasu, kataklizmów i zagrożeń. Niegotowi i zdesperowani. „Spektakl jest popisem całego zespołu, nie tylko w bardzo wymagających scenach zbiorowych (brawurowa choreografia Mikołaja Mikołajczyka), ale i w etiudach aktorskich...” [Mariusz Urbanek, Gazeta Wyborcza Wrocław]

Instytut Grotowskiego

Rynek-Ratusz 27

www.teatrzar.art.pl

Proch. „Apocalypsis cum figuris” na fotografiach Maurizia Buscarino”

8-23 września 2011 r. | godz. 12.00-20.00
Sala Teatru Laboratorium

Ryszard Cieślak w Apocalypsis cym Figuris, Mediolan 1979

fot. Maurizio Buscarino

W 1979 roku w Mediolanie włoski artysta Maurizio Buscarino sfotografował próby i spektakl Apocalypsis cum figuris Teatru Laboratorium, a także nagrania do filmu dokumentującego przedstawienie. Po latach, na prośbę Instytutu Grotowskiego, autor opracował fotografie i dokonał ich wyboru z myślą o ekspozycji w sali Teatru Laboratorium – miejscu, gdzie powstawał spektakl w 1968 roku. Wystawa została po raz pierwszy zaprezentowana w tej historycznej przestrzeni w styczniu 2009 roku, następnie pokazana została między innymi w Londynie i w Sibiu (Rumunia).

„Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”
spektakl Teatru ZAR

8-11 września 2011 r. | godz. 20.00
Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32

Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie
Teatr ZAR

fot. Irena Lipińska

Tytuł spektaklu jest metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego – siły fatalnej i zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej, a zarazem koniecznej zdolności przedłużania oddechu, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, płynące do serca. Struktura muzyczna spektaklu powstała w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie, a przywołane obrazy prozie Aglai Veteranyi.

„Anhelli. Wołanie”
spektakl Teatru ZAR

8-11 września 2011 | godz. 21.00
Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32

Anhelli. Wołanie.
Teatr ZAR

fot. Irena Lipińska

Spektakl jest kompozycją na żywo wykonywanych hymnów bizantyjskich i sardyńskich, gruzińskich oraz prawosławnych fragmentów liturgicznych, zebranych podczas wieloletnich wypraw Teatru ZAR na Bliski Wschód śladami Juliusza Słowackiego. Wędrówka Anhellego, któremu towarzyszy jego własna dusza, przypomina pokonywanie kolejnych kręgów dantejskiego piekła. W finałowej scenie prowadzący swoich towarzyszy Anhelli upada, wielokrotnie rażony nadprzyrodzoną siłą. Ciała osuwających się wraz z nim mężczyzn otwierają pod sobą groby. Jednak Anhellemu nie jest dane otworzyć ziemi dla swojego ciała – nigdy nie zakończy wewnętrznego wygnania.

Plenerowe widowisko Teatru KTO pt. Ślepcy
muzyka – taniec – ruch

8 września 2011 r. | godz. 21.00
Rynek, Plac Gołębi

Scena ze spektaklu "Ślepcy"

źródło: archiwum Teatru KTO

Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego zaprasza na plenerowe widowisko, którego scenariusz inspirowany jest bestsellerem portugalskiego laureata literackiej Nagrody Nobla Jose Saramago Miasto ślepców. Reżyseria: Jerzy Zoń.

W niewyjaśnionych okolicznościach ludzie tracą wzrok. Władze izolują grupę ślepców. W sytuacji ekstremalnej zamknięta społeczność zaczyna rządzić się własnymi prawami. Fikcyjna opowieść staje się poruszającym studium kondycji ludzkiej.

Wstęp wolny.

Organizator:
Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego

ul. Widok 10, Wrocław
e-mail: epwroclaw@europarl.europa.eu
tel.: 71/3376360
www.europarl.europa.eu

Galeria-pracownia Academia Nova

pl. Solny 14 A (patio)

kontakt: Ewa Han, (+48) 601 792 607

„Całun”. Wystawa rysunków Karola Augustynowicza

9 września 2011 r. | godz. 18.00
10 września | godz. 11.00-15.00

Pranie (z cyklu Całun)

autor: Karol Augustynowicz

Wstęp wolny

Wystawa Karola Augustynowicza to cykl rysunków zainspirowanych przemyśleniami autora na temat przemijania i śmierci. W budowanych przy pomocy subtelnej, delikatnej kreski kompozycjach odnajdujemy wspomnienia miejsc, przedmiotów oraz sytuacji, jakie każdy człowiek pozostawia po sobie – ów swoisty, osobisty „całun”, pozwalający nam nadal obcować z tymi, którzy odeszli. Rysunki Augustynowicza zachwycają perfekcją warsztatową oraz dojrzałością intelektualną.

Galeria Szkła i Ceramiki / BWA Wrocław

pl. Kościuszki 9/10
kontakt: Monika Tramś, (+48) 508 207 010

„OFF-glass”. Wystawa Beaty Stankiewicz-Szczerbik

1-30 września 2011 r.
pn-pt | godz. 11.00-18.00
sob | godz. 11.00-15.00

Śpiąca

fot. Autor

Beata Stankiewicz-Szczerbik korzystając z urokliwego tworzywa jakim jest szkło, tworzy dzieła, które przełamują swoją formą oczywistość użytej materii. Inspiracją dla artystki jest człowiek i otaczający go świat realny i duchowy. Artystka wypracowała swój własny, rozpoznawalny styl. Jej prace są niedopowiedziane i zmuszają odbiorcę do refleksji.

Galeria Entropia

ul. Rzeźnicza 4
kontakt: Mariusz Jodko, (+48) 508 107 758

Entropia sztuki cz. 2

instalacja / obiekty / projekcje / rozszerzona przestrzeń ekspozycyjna

7-9 września 2011 r.
śr-pt | godz. 13.00-19.00
sob-nd | godz. 12.00-16.00

Galeria Entropia

Kolejne podejście do nieregularnego ujęcia przemian w sztuce z pominięciem wszelkich jej podziałów i uwzględnieniem zasad termodynamiki.

Centrum Kultury Zamek

Plac Świętojański 1

Jarmark renesansowy

11 września 2011 r. | godz. 15.00-21.00

Archiwum Zespołu Tańca Dawnego Serenissima Wratislavia

Wstęp wolny

Jarmark renesansowy to okazja, aby cofnąć się w czasie aż o 500 lat wstecz. Goście, którzy odwiedzą w tym dniu leśnicki zamek, będą mogli zobaczyć stylizowany jarmark oraz rycerskie miasteczko, posilić się w dawnej karczmie, wziąć udział w polowaniu na czarownicę, obserwować pracę zawodowego kata, wygłupy błaznów, a także popisy mistrzów tańca ognia. Jarmark odwiedzą również goście specjalni: z Włoch przyjedzie słynny zespół tańca dawnego Il Ballarino z towarzyszeniem zespołu Dramsam, a Wrocław reprezentować będzie zespół tańca dawnego Serenissima Wratislavia.

Centrum Kultury Agora

ul. Serbska 5a

„Zjazd”. Premiera Pracowni Filmowej CK AGORA

7 września 2011 r. | godz. 19.00

Pracownia Filmowa

fot. Krzysztof Dusza

Wstęp wolny

Komedia gangsterska autorstwa uczestników zajęć filmowych w Agorze – młodzieży w wieku 15-18 lat – autorów scenariusza, reżyserii, autorów muzyki. Premiera jest efektem rocznej pracy, podczas której mieli okazję poznać w pigułce teorię i praktykę sztuki filmowej.

Prowadzący: Artur Pilarczyk, scenarzysta, reżyser.

„Workshop. Telewizor ma ekran”. Wystawa Wojciecha Kielara

8 września 2011 r. | godz. 19.00

Wystawa czynna do 30 września 2011 r.

praca Camp III

autor: Wojciech Kielar

Wstęp wolny

Malarstwo Kielara to zabawa formą i medium: ogromne formaty obok miniaturowych impresji, słowne żarty wplecione w ekspresyjne pociągnięcia pędzla. Jego obrazy są jak przeskalowane fotografie mikroskopijnych obiektów, zasiedlone przez organiczne kształty, przechodzące w malarskie geometrie.

„Kielar traktuje malarstwo w sposób frywolny, przypominając, że można widzieć inaczej rzeczy, które pozornie przypominają nam coś, co już znamy.” [Magdalena Zięba]

Prezentacja Pracowni Perkusji

9 września 2011 r. | godz. 19.00

Popis perkusyjny

fot. Krzysztof Dusza

Wstęp wolny

Koncert uczestników pracowni perkusji od 5 lat prowadzonej w Agorze przez muzyka, perkusistę Dariusza Schleichera.

Ceramika artystyczna. Weekendowe warsztaty dla dorosłych i młodzieży

10-11 września 2011 r. | godz. 10.00-14.00

Weekendowe warsztaty plastyczne

fot. Krzysztof Dusza

Uczestnicy warsztatów wykonują autorskie, niepowtarzalne ceramiczne formy: od naczyń, mis, pater, po biżuterię i małe formy rzeźbiarskie. Wypalone w piecu, zdobione szkliwami, stają się oryginalnym artystycznym elementem dekoracyjnym. Tematyka dowolna, ważny jest pomysł realizowany podczas zajęć. Prowadzący: Łukasz Karkoszka, artysta plastyk, ASP Wrocław.

Fundacja Bente Kahan Centrum Kultury i Edukacji Żydowskiej

Bente Kahan: ANI MA’AMIN

Koncert dedykowany Synagodze pod Białym Bocianem.

ul. Włodkowica 5

rezerwacja biletów: promotion@fbk.org.pl, (+48) 71 782 81; 23, 71 341 89 47

Bente Kahan
źródło: www.bentekahan.eu

Ani Ma’amin, „Wierzę”, to nowy, osobisty koncert Bente Kahan, złożony z pięknych żydowskich modlitw i ulubionych piosenek artystki, pełnych tęsknoty, cierpienia i nadziei. Do tej podróży Bente zaprosiła trzech wybitnych muzyków, Miroslawa “Carlosa” Kaczmarczyka (gitara), Macieja Ostromęckiego (instrumenty perkusyjne) i Piotra Iwickiego (syntezator).

Bilety do nabycia na godzinę przed koncertem w Synagodze pod Białym Bocianem. Rezerwacja biletów promotion@fbk.org.pl, telefon 71 782 81 23 lub 71 341 89 47.

Muzeum Etnograficzne
Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu

ul. Traugutta 111/113

kontakt: Elżbieta Berendt, (+48) 71 344 33 13, 71 342 12 67

„Dolnoślązacy. Pamięć, kultura, tożsamość”

wystawa stała
wt-nd | godz. 10.00-16.00
czw | 9.00-16.00

Ekspozycja w ramach wystawy
"Dolnoślązacy. Pamięć, kultura, tożsamość"
Zdjęcie pochodzi z archiwum Muzeum Etnograficznego
we Wrocławiu.

Wystawa "Teologia w obrazach. Ikony ze zbiorów Muzeum w Supraślu".

Wystawa prezentowana w ramach Festiwalu „Między Wschodem i Zachodem" 7.09 – 30.10. Kancelaria Prawosławna Arcybiskupstwa Wrocławskiego i Szczecińskiego.

Imprezy w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa w Polsce, na terenie Wrocławia.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Etnograficzne, Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu – koordynacja na Dolnym Śląsku, Narodowy Instytut Dziedzictwa – koordynacja ogólnopolska.

Ognisko Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta

pl. Wolności 9
kontakt: Maciej Siciński, 505 094 794

Wystawa malarstwa artysty-plastyka Zbigniewa Mila

8-9.09.2011, godz. 15.00-17.00
10.09.2011, godz. 9.30-14.00

Zdjęcie - reprodukcja obrazu Z. Mila
"Przestrzeń odrzeczowiona".
Olej, 2001 r.

Wstęp wolny

Wystawa rysunku i malarstwa Zbigniewa Mila – od 1991 roku wykładowcy Ogniska Kultury Plastycznej im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, absolwenta PWSSP we Wrocławiu – dyplom w 1985 r. na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby u prof. Zbigniewa Karpińskiego. Mil aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, bierze udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, krajowych i zagranicznych, realizuje własne projekty malarskie i rzeźbiarskie min. we wnętrzach sakralnych w Kudowie Zdrój i Strzegomiu. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Wrocławskiego.

Teatr Pieśń Kozła
„Macbeth”

Ul. Purkyniego 1
50-155 Wrocław
tel./fax. +48 71 342 71 10
e-mail:office@piesnkozla.pl
www.piesnkozla.pl

8, 9 września 2011, godz. 20.00

Informacje i rezerwacja biletów: office@piesnkozla.pl,
tel. (71)342-71-10 lub (71) 346-08-13
Bilety w cenie: 20 zł (ulgowy, grupowy min. 10 osób), 30 zł (normalny)



fot. Krzysztof  Bieliński

„Aktorzy są niczym orkiestra (...), sprawiają wrażenie jednego organizmu, którego poszczególne organy poruszane są w pulsującym rytmie serca. Mocne, oryginalne podejście do szekspirowskiej tragedii.”
Henry Hitchings, London Evening Standard, listopad 2010

Spektakl „Macbeth” od momentu premiery przyciąga setki widzów z Polski i zagranicy. Został zaprezentowany ponad pięciotysięcznej widowni w 6 brytyjskich miastach podczas tournee w październiku i listopadzie 2010, odnosząc ogromny sukces.

DLA DZIECI I DLA DOROSŁYCH
wystawa o zabawie

7/09 - 02/10/2011
WERNISAŻ: 7/09 od 19:00 do 21:00

Galeria Awangarda, BWA Wrocław
Wita Stwosza 32

Częścią wystawy będą spotkania, wykłady i warsztaty dla dzieci i dorosłych. Program wkrótce na stronie: www.bwa.wroc.pl i ulotkach towarzyszących wystawie

Organizatorzy: BWA Wrocław
Muzeum Sztuki Współczesnej Belgrad
Ciąg dalszy wystawy nastąpi w Salonie Muzeum Sztuki Współczesnej w Belgradzie: 4/11-4/12/2011

"Człowiek bawi się tylko wtedy, kiedy jest w pełnym tego słowa znaczeniu człowiekiem i tylko wtedy jest w pełni człowiekiem, gdy się bawi."
J. C. Friedrich Von Schiller, "Listy o estetycznym wychowaniu człowieka", 1794

     Predrag Terzic
     izvodenje rada 25 x 15m


fot. Dusica Drazic


Prace prezentowane na wystawie “Dla dzieci i dla dorosłych / For Kids and Adults” podejmują temat zabawy i gry, zjawisk bez których nie można sobie wyobrazić ludzkiej wspólnoty. Interesuje nas rola jaką w jej dynamice -- powstawaniu, integracji, modyfikacji i dekompozycji -- pełnią przestrzeń (obojętne czy realna, czy wirtualna) oraz rozmaite spontaniczne (zabawa) i ustrukturyzowane (gra) ludyczne transakcje.

Zabawa kojarzy się wciąż z kulturą czasu wolnego, oddzieloną w nowoczesnych społeczeństwach od tego co produktywne, i jako taką, odsuniętą w sferę tego, co prywatne i niepoważne. Doświadczenia społeczne ostatnich dekad każą nam jednak spojrzeć na to rozdzielenie w sposób krytyczny, a na samą zabawę jako na inspirujące zdarzenie, w którym działamy w sposób niezależny od społecznej kontroli oraz indywidualnej, bądź grupowej celowości, uzyskując przestrzeń upragnionej wolności.

Analizując kulturę jako system zasad, hierarchii, zachowań, decyzji, manipulacji i akumulacji wiedzy można zdefiniować zabawę, jako działanie, za którego sprawą możemy dokonywać przesunięć i operacji w obrębie tego systemu. Tak rozumiana zabawa jest tworzona przez otoczenie, na które składają się przestrzeń - polityczna, społeczna i osobista - wywierając jednocześnie na to otoczenie wpływ. Zabawa odnosi się za razem do ruchu, spojrzenia, poszukiwania, twórczości. To one są “narzędziami”, które mogą być użyte w działaniu w (możliwym) procesie.

W tym sensie wystawa nawiązuje do postulowanego przez Fryderyka Schillera w „Listach o estetycznym wychowaniu człowieka” popędu zabawy (Spieltrieb), formacyjnego procesu, który opiera się czasowi, towarzysząc życiu człowieka od początku do końca. Jaques Ranciere w swojej książce “Estetyka jako polityka” dostrzegł rewolucyjny wkład tekstu Schillera w koncepcję zmiany politycznej, która możliwa jest tylko poprzez rewizję tego co on sam nazywa “podziałem zmysłowości” (to co i jak jesteśmy w stanie postrzegać zmysłowo jest warunkowane tym co akceptujemy, jako przypisaną nam funkcję we wspólnocie). Realna zmiana możliwa byłaby więc jeśli przestalibyśmy postrzegać sztukę i życie, zabawę i pracę, jako odrębne sfery (living form).

Żeby się bawić nie trzeba nic umieć ani wiedzieć. To zabawa stwarza warunki w których możliwe jest doskonalenie kompetencji i umiejętności (fizycznych, społecznych, politycznych), wreszcie akumulacja wiedzy. W zabawie opieramy się wyobcowaniu a zarazem zyskujemy osobistą wolność. Gdy ustalimy reguły, zabawa może przekształcić się w grę. W grze motywy się zacierają i często zamiast się bawić chcemy już tylko wygrać. Rywalizacja wytwarza potrzebę bycia najlepszym.

Odnosząc się luźno do historycznych kontekstów pojęcia zabawy, wystawa sięgać będzie do jej politycznego potencjału „działania” i transakcyjnego charakteru tworzącego wspólnotę. Eksplozja aktualizacji pojęć gry i zabawy w różnych dziedzinach od literatury po architekturę, zbiegła się w czasie w tej części Europy z istotnymi przemianami wolnościowymi (politycznymi i społecznymi), przypadającymi na przełom lat 80tych i 90tych ubiegłego wieku, ale krytyczny i społeczny potencjał gry był kluczowy już w latach 60tych i 70tych. Jego subwersywny potencjał ujawnił się m. in. w działaniach Fluxusu i Sytuacjonistów (z ich doświadczeń czerpały we Wrocławiu, Pomarańczowa Alternatywa, czy Luxus) zaś w byłej Jugosławi w sztuce licznych artystówi konceptualnych.

W projektach i pracach zaproponowanych przez zaproszonych przez nas artystów ujawnia się filozoficzny, estetyczny, ale też formacyjny i polityczny wymiar zabawy i gry, szczególne znaczenie sztuki w przestrzeniach publicznych i jej krytyczny charakter.

Częścią wystawy będą seminaria, wykłady i warsztaty dla dzieci i dorosłych. Szczegóły wkrótce.

Artyści:
Nikos Arvanitis, Hubert Czerepok, Marko Crnobrnja, Marija Đorđević, Petra Feriancova, Karolina Freino, Nenad Jeremić, Alicja Jodko (DWF/Entropia), Vladimir Perić, Vedran Perkov, Joanna Rajkowska, Milorad Stajčić, Katarina Šeda, Janek Simon, Kama Sokolnicka, Predrag Terzić, Miloš Tomić, Vova Vorotniov, Zorka Wollny, Martin Zet.

Kuratorki: Dušica Dražić, Anna Mituś, Una Popović i Joanna Stembalska


odsłuchaj zawartość strony wersja do druku