kongres / wydarzenia

Art for Social Change:
Sound Education

warsztaty / interaktywne, koncert / sound art

10 września, godz. 10.00

informacje o biletach

fot. Tiru riru – dźwiękowa podróż od tradycji do awangardy/Sound trip from tradition to avant-garde

„Sound education and social change“ to jeden z ośmiu zwycięskich projektów konkursu Art for Social Change, przeprowadzonego przez Narodowy Instytut Audiowizualny w ramach przygotowań do Europejskiego Kongresu Kultury.

Jednym z aspektów działalności Fundacji Sztuka i Technologia jest realizacja przedsięwzięć edukacyjnych. „Sound education and social change“ nawiązuje wcześniejszego projektu edukacyjnego Fundacji: „Tiru riru – dźwiękowa podróż od tradycji do awangardy“. Jego celem było umożliwienie wykluczonym społecznie dzieciom twórczego kontaktu z muzyką tradycyjną oraz improwizowaną muzyką elektroakustyczną i elektroniczną. Projekt przeprowadzony został w pierwszej połowie 2011 roku w Lublinie i Warszawie (Narodowa Galeria Sztuki Zachęta) ze środków Akademii Orange przez Katolickie Stowarzyszenie Pomocy Osobom Potrzebującym AGAPE, w partnerstwie z Fundacją Sztuka i Technologia oraz Fundacją „Muzyka Kresów“.

W ramach projektu „Sound education and social change“, realizowanego podczas Europejskiego Kongresu Kultury, Fundacja Sztuka i Technologia zorganizuje cykl warsztatów dotyczących sztuki słuchania, sposobów transmisji dźwięku oraz zagadnień związanych z muzyką eksperymentalną i tradycyjną. Zwieńczeniem projektu będzie koncert muzyki eksperymentalnej i improwizowanej, w którym wystąpią Krzysztof Orluk, Vasen Piparjuuri i formacja kr39.

Chętnych do udziału w warsztatach prosimy o nadsyłanie zgłoszeń na adres adres: bakala.mateusz@gmail.com (szczegóły poniżej).

Twórcy projektu: Mateusz Bąkała, Sebastian Mac
Kurator: Jarosław Grzesica
Artyści biorący udział w projekcie: Konrad Chyl, Monika Mamińska-Domagalska, Ewa Grochowska, Artur Mańka-Chrzanowski aka Vasen Piparjuuri, Krzysztof Orluk, grupa kr39
Realizacja: Fundacja Sztuka i Technologia

„Sound education and social change“ – harmonogram
10 września 2011

10:00 Prezentacja edukacyjnej działalności Fundacji Sztuka i Technologia oraz szczegółowe przybliżenie projektu „Tiru Riru“, jego założeń i wypracowanych produktów.
Prowadzenie: Jarosław Grzesica

11:00 Warsztat „Aktywne słuchanie. Wyodrębnianie dźwięków otoczenia“
Prowadzenie: Konrad Chyl

Słuchanie aktywne to postawa twórczego uczestnictwa w sonosferze. Jest ważna dla twórców muzyki konkretnej, ekologów dźwięku i artystów zajmujących się nową improwizacją. Warsztaty mają na celu wyjaśnienie uczestnikom założeń słuchania aktywnego oraz przedstawienie twórczych praktyk z nim związanych. W części pierwszej przybliżymy podstawowe pojęcia związane z tematem (pejzaż dźwiękowy, schizofonia, regeneracja percepcji, redukcjonizm, epistemologia słuchania, muzyka konkretna i akuzmatyczna). W części drugiej odbędą się ćwiczenia ze słuchania i analizy dźwięków otoczenia. W ostatniej – instrumentalnej – uczestnicy poznają techniki wydobywania dźwięków, na których opiera się tworzenie muzyki micro-improv (ultra-minimalizm).

12:15 Warsztat „Przestrzeń dźwiękowa. Mono, stereo i kwadrofoniczny system transmisji dźwięku“
Prowadzenie: Mateusz Bąkała i Sebastian Mac

Uczestnicy zapoznają się z podstawowymi sposobami realizacji i transmisji dźwięku. Zaprezentowane zostaną podstawowe systemy transmisji dźwięku: mono-, stereo- i kwadrofoniczny, a także proste, przestrzenne efekty dźwiękowe, takie jak reverb czy delay.

13:15 „Muzyka tradycyjna. Prezentacja spuścizny wokalnej i instrumentalnej Europy Wschodniej“
Prowadzenie: Monika Mamińska-Domagalska i Ewa Grochowska

Zaprezentowane zostaną zagadnienia związane z edukacją muzyki tradycyjnej. Uczestnicy będą mogli dowiedzieć się, jak w przystępny sposób przekazywać wiedzę o muzyce tradycyjnej, jej rytmice i instrumentarium, różnicach regionalnych oraz uniwersaliach muzycznych i kulturowych. Poznają również tradycyjne zabawy i pieśni.

14:15 „Elektroakustyka i improwizacja. Warsztat pracy artysty”
Prowadzenie: Artur Mańka-Chrzanowski aka Vasen Piparjuuri

Warsztat w przystępny sposób przybliży techniki i narzędzia wykorzystywane w tworzeniu muzyki eksperymentalnej.

15:15 Podsumowanie i zakończenie
Prowadzenie: Jarosław Grzesica

17:00 Koncert muzyki eksperymentalnej
Wystąpią: Krzysztof Orluk / Vasen Piparjuuri / kr39

Zapisy na warsztaty

Chętnych do udziału w warsztatach prosimy o nadsyłanie zgłoszeń wraz z odpowiedzią na dwa pytania: 1. Czy potrzebna jest edukacja w zakresie muzyki tradycyjnej i eksperymentalnej?
2. Dlaczego powinienem wziąć udział w warsztacie „...“ (prosimy podać tytuł konkretnego warsztatu)?

Zgłoszenia prosimy przesłać do dnia 20.08.2011 na adres: bakala.mateusz@gmail.com

Prowadzący wybiorą uczestników spośród autorów najciekawszych wypowiedzi. Osoby zakwalifikowane do udziału w warsztacie zostaną poinformowane drogą mailową do dnia 25.08.2011. Jedna osoba może aplikować do aktywnego udziału w maksymalnie 2 warsztatach.


Realizatorzy projektu:

Mateusz Bąkała — pomysłodawca i koordynator projektu „Tiru riru”, pracujący na co dzień z dziećmi i młodzieżą. Muzyk eksplorujący przestrzeń muzyki elektroakustycznej, eksperymentalnej, noise, muzyki konkretnej i nagrań terenowych. Współpracuje z Fundacją Sztuka i Technologia, ze środowiskiem Warsaw Electronic Festival, Ośrodkiem Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża, Lona Records, IHM Records, NikoLabel. Koncertował między innymi z Aleksiejem Borysowem (Rosja), Ilią Biełorukowem (Rosja), Zawołoką (Ukraina), Jacaszkiem (Polska), HATI (Polska), Gillesem Aubrey (Niemcy), Dario Fariello (Włochy), Mirtem (Polska).

Sebastian Mac — gitarzysta tworzący w nurcie muzyki eksperymentalnej, elektroakustycznej i improwizowanej. Współpracuje z Ośrodkiem Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”, Fundacją „Muzyka Kresów” oraz Warsaw Electronic Festival. Współtwórca projektu edukacyjnego „Tiru riru”.

Jarosław Grzesica — prezes Fundacji Sztuka i Technologia, szef artystyczny Warsaw Electronic Festival. Muzyk eksperymentalny, kurator projektów nowo-medialnych, producent i promotor sceny nowo-elektronicznej i eksperymentalnej, dziennikarz muzyczny, autor testów i warsztatów związanych z zagadnieniami technologicznymi produkcji dźwiękowej i wizualnej dla witryny www.syntezatory.pl. Kurator wystaw poświęconych nowym mediom i muzyce elektronicznej, m.in. dla Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Muzyk występujący w ramach wielu projektów elektronicznych (Gold Plated Face z Toshinori Kondo i in.) oraz solowo jako Seed Project. Współtwórca projektu T.A.S.E.E (z Mikołajem Trzaską). Założyciel i kierownik WEF Laptop Orchestra.

Konrad Chyl — uczestniczył w sesjach muzyki improwizowanej grając na perkusji, instrumentach elektronicznych, gramofonie i różnych przedmiotach, wspólnie z Joelem Gripem, Pierre Borelem, Krzysztofem ,,Arszynem” Topolskim, Mikołajem Pałoszem, Patrykiem Lichotą, Piotrem Tkaczem, Piotrem Kalą. Poszukuje własnej formuły działania (sytuacja dźwiękowa) na pograniczu koncertu i instalacji dźwiękowej.

Monika Mamińska-Domagalska — od roku 1991 związana z Fundacją „Muzyka Kresów”. Organizatorka sympozjów, sesji naukowych, prowadząca warsztaty głosowe na terenie całej Polski, przez kilka lat, wspólnie z Janem Bernadem, prowadząca Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej. Uczestniczyła w przygotowaniu i wydaniu płyty „Pieśni polskie”, realizowała program badawczy i cykl warsztatów na Suwalszczyźnie, Białostocczyźnie i Lubelszczyźnie.

Ewa Grochowska — śpiewaczka, nauczycielka śpiewu tradycyjnego, skrzypaczka; wykładowczyni Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej w Lublinie (przy Fundacji "Muzyka Kresów"). Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem uznanych folklorystów i etnomuzykologów z Polski i Europy Środkowo – Wschodniej. Jej nauczycielami były też wiejskie śpiewaczki z Mazowsza, Lubelszczyzny i ukraińskiego Polesia oraz ludowi skrzypkowie, m.in. Jan Gaca z Przystałowic Małych. Współtwórczyni Kapeli Braci Dziobaków z Woli Destymflandzkiej.

Artur Mańka-Chrzanowski — występuje jako Vasen Piparjuuri. Aktualnie związany ze społecznością Warsaw Electronic Festival. Z jednej strony zafascynowany emocjonalnym wymiarem utworów muzycznych, z drugiej strony ich obiektywną, formalną strukturą. Tworzy zróżnicowaną i ambitną formę muzyczną, pełną odniesień do osiągnięć Aphex Twina czy Dither.

Krzysztof Orluk — twórca muzyki ambient, drone, eksperymentalnej i minimalnej, zajmuje się także sound designem i masteringiem. Muzyka Orluka jest kompromisem między światem cyfrowym i analogowym, dźwiękami akustycznymi i elektroakustycznymi, z dodatkiem nagrań terenowych. Prezentował swoje prace podczas Warsaw Electronic Festival, festiwalu Tauron Nowa Muzyka, Wro Art Biennale, Warsaw Summer Jazz Days, Festiwalu Ambientalnego, Nu:Fonia Festiwal, w ramach projektu „Tiru Riru”, jak również w Planetarium Instytutu Fizyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie i Polskim Radio EURO. Autor dwóch oficjalnych wydawnictw płytowych. Jego utwory weszły również w skład kilku składanek VA.

kr39 — formacja łącząca tradycyjny śpiew z improwizowaną muzyką elektroakustyczną. Grupa koncertowała m.in. na: Warsaw Electronic Festival, Museumssommernacht Dresden i Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”. Zespół tworzą: Monika Mamińska-Domagalska, Konrad Chyl, Sebastian Mac i Mateusz Bąkała.