Patryk Zakrocki

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1974, Warszawa

Miejsce zamieszkania: Warszawa

Dziedzina: muzyka

Udział w EKK: kurator wydarzenia

fot. Kasia Chmura-Cegiełkowska / teatralna.com

Kompozytor, skrzypek i perkusista. Autor muzyki do filmów i spektakli teatralnych, a także instalacji dźwiękowych i słuchowisk radiowych. Założyciel i szef Zakładu Produkcji Dźwięku – „prywatnej pracowni muzyki” – oraz netlabelu „Iskry”, wydającego płyty z muzyką eksperymentalną. Kompozycję studiował m.in. u Bogusława Schaeffera.

„To dla mnie bardzo ważne: nie chciałbym sprawiać bólu swoją muzyką.”

Gra muzykę improwizowaną. Świetnie czuje się w najróżniejszych stylistykach i w otoczeniu twórców reprezentujących najróżniejsze gatunki. W swojej muzyce wiąże m.in. free jazz i współczesną kameralistykę, a jego koncerty łączą dowcip i powagę, elementy performansu i skupioną, intuicyjną improwizację. Współtworzył grupy EA i Tupika, grał w perkusyjnym trio Kallerumpa, z Meomą tworzył muzykę elektroniczną. Współpracował także z Improvisers Ensemble, Baabą, kwartetem smyczkowym Nonstop, grupą Cukunft oraz Mitch & Mitch. Wraz z Pawłem Szamburskim tworzy duet SzaZa.

Od lat aktywnie działa w warszawskim środowisku muzycznym. W Centrum Kultury Łowicka prowadził cykl „NowaMuzykaImprowizowana” (1999–2000). Organizował „Galimadjaz” (2000–2003) – cotygodniowe koncerty w klubie Jazzgot z udziałem instrumentalistów zajmujących się muzyką klasyczną i współczesną: artyści, którzy na co dzień ze sobą nie grali, improwizując, tworzyli świeżą „muzykę identyczną z naturalną”, jak ogłaszał Zakrocki. Później przyszedł czas na serie koncertów „Instrument argument” w Galerii Pruderia (2005–2007), także poświęcony dźwiękowym improwizacjom.

Pisał muzykę m.in. do spektakli Komuny Otwock, Leszka Mądzika, Pawła Miśkiewicza, Piotra Cieplaka, teatru Dada von Bzdülöw. Współpracował m.in. z Katarzyną Kozyrą. Opracował muzycznie cykl animacji „Kapitan Europa” Grupy Twożywo. Za muzykę do spektaklu telewizyjnego „Fryzjer” Macieja Pieprzycy dostał nagrodę na festiwalu „Dwa Teatry”. W filmie dźwięki ułożone przez Zakrockiego można usłyszeć m.in. w nagrodzonej na Camerimage poetyckiej etiudzie studenckiej „Koma” Macieja Sobieraja, telewizyjnej „Barbórce” Pieprzycy i w dokumentach, m.in. „Afrykańskim śnie” Władysława Jurkowa.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku