Wilhelm Sasnal

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1972, Tarnów

Miejsce zamieszkania: Kraków

Dziedzina: sztuka

Udział w EKK: juror konkursu Dokc's Docs

Światowe magazyny sztuki umieszczają go wśród najważniejszych współczesnych artystów. Jego obrazy mają w swoich zbiorach m.in. Tate Modern w Londynie, paryskie Centrum Pompidou, Museum of Modern Art w Nowym Jorku. W 2007 roku malarz doczekał się monograficznej wystawy w Galerii Zachęta i książki „Sasnal. Przewodnik Krytyki Politycznej”. Płótna Sasnala („Ufo”, „Samoloty”, tryptyk „Palące dziewczyny”) osiągały zawrotne sumy na aukcjach. Poza malarstwem artysta zajmuje się kręceniem eksperymentalnych filmów, tworzy murale (m.in. w Muzeum Powstania Warszawskiego) i formy przestrzenne (postindustrialna instalacja „28.03.83” nazywana „przemysłowymi lękami” ustawiona przez niego w rodzinnych Mościcach, dzielnicy Tarnowa).

„Moje nazwisko stało się, niestety, produktem.”

Zanim Sasnal, absolwent krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (1999), wypłynął na międzynarodowe wody, w kraju był już dla swoich rówieśników malarską ikoną. Dzieli z nimi fascynację komiksem. Jest autorem quasi-biograficznej historii obrazkowej „Życie codzienne w Polsce w latach 1999–2001”. Tak jak wielu z nich wychował się na alternatywnej muzyce lat 80. i 90. W 2010 roku zaprojektował okładkę płyty legendy polskiego punk rocka – grupy Kryzys.

W 1996 roku Sasnal współzakładał grupę artystyczną Ładnie, skupiającą twórców zajmujących się tzw. popbanalizmem, którzy wykorzystując wątki zaczerpnięte z kultury masowej i sytuacje z życia codziennego, wyśmiewali konsumpcyjną rzeczywistość. Mówi o sobie, że jest malarzem realistą. W swoich estetycznych, wysmakowanych pracach używa minimalistycznych środków (m.in. graficzny znak, kontur postaci, uproszczony kształt przedmiotów), często przetwarza ujęcia znane z fotografii czy filmowych kadrów. Odwołuje się do rozpoznawalnych, zakodowanych w zbiorowej pamięci obrazów, ale przedstawia je w sposób niejednoznaczny, niepokojący. Obok tematów zaczerpniętych z codzienności w twórczości Sasnala pojawiają się wątki sentymentalno-autobiograficzne (np. „Lekcja gimnastyki w szkole”; „Mościce 1”), polityczne („Ekwipunek terrorysty”), związane z wojną (seria „Partyzanci”), Holocaustem (obrazy inspirowane komiksem Arta Spiegelmana) i historią Polski („Narutowicz”, „Wyszyński”) .

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku