Krzysztof Penderecki

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1933, Dębica

Miejsce zamieszkania: Kraków, Polska

Dziedzina: muzyka

Udział w EKK: Komitet Honorowy

Jeden z najważniejszych współczesnych kompozytorów. Patron Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach, którego zadaniem jest doskonalenie umiejętności młodych wirtuozów. Penderecki stosuje różne formy muzyczne, począwszy od utworów orkiestrowych, przez wokalno-instrumentalne, po opery. Pisze muzykę do filmów i przedstawień teatralnych. W latach 1972–1987 był rektorem swojej macierzystej uczelni – Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Wykładał też w Essen i Yale.

„Muzyka ostatnich 20–30 lat nie ma ani wyraźnego kierunku, ani estetyki. Jest obok tego, co się dzieje w świecie.”

Pierwsze międzynarodowe sukcesy przyniosły mu utwory utrzymane w technice sonoryzmu (przewagę nad melodią czy rytmem miało brzmienie wydobywane w nietypowy sposób z instrumentów). Kwintesencją tej awangardowej formy stały się „Tren Ofiarom Hiroszimy” (1961) i „Fluorescencje” (1962). W następnych latach Penderecki porzucił radykalną stylistykę i jego kolejne dzieła: „Pasja wg świętego Łukasza” (1966), opera „Diabły z Loudun” (1968), sacra rappresentazione „Raj utracony” (1978) operują bardziej klasyczną formą.

Jego kompozycje wykonywane są na wszystkich kontynentach, a on sam prowadzi najważniejsze orkiestry świata. Otrzymał wiele doktoratów honoris causa i prestiżowych wyróżnień, na czele z Nagrodą Księcia Asturii (2001) i Orderem Orła Białego (2005). Skomponował muzykę do takich filmów jak „Rękopis znaleziony w Saragossie” Wojciecha Jerzego Hasa, „Lśnienie” Stanleya Kubricka czy „Katyń” Andrzeja Wajdy.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku