Jonathan Mills

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1963, Sydney, Australia

Miejsce zamieszkania: Edynburg, Wielka Brytania

Dziedzina: teatr

Udział w EKK: Rada Kongresu

fot. Drew Farrell

Mills jest kompozytorem, autorem m.in. oper „The Ghost Wife” i „Eternity Man” oraz dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Edynburskiego, jednej z najstarszych i najważniejszych imprez kulturalnych w Europie. Festiwal ten odbywa się nieprzerwanie od 1947 roku. Przez wiele lat było to jedno ogromne wydarzenie łączące wszystkie dziedziny twórczości artystycznej. Obecnie podzielił się na szereg różnych wydarzeń tematycznych, pod szyldem Międzynarodowego Festiwalu Edynburskiego zostawiając sztuki sceniczne (performance arts).

Nominacja Millsa na dyrektora festiwalu stanowiła dla wielu Brytyjczyków zaskoczenie, bo nie tylko nie był w żaden sposób związany z jego poprzednimi edycjami, ale także nie mieszkał w Europie. Mimo wątpliwości mediów, Mills nie zawiódł entuzjastów wydarzenia. Nadał mu nową energię i otworzył na nowe prądy, także ze wschodniej Europy.

„Fakt, że ktoś jada w chińskiej restauracji nie oznacza od razu fascynacji chińską kulturą.”

Międzynarodowy Festiwal Edynburski ma również swoje polskie akcenty. W 1972 roku, dzięki intensywnym zabiegom związanego z festiwalem kuratora Richarda Demarco, odbyła się tam wielka zbiorowa wystawa polskiej awangardy „Atelier ’72”, której przewodził Tadeusz Kantor. Natomiast w 2008 roku na festiwalu prezentowano z dużym sukcesem spektakle „Dybuk” Krysztofa Warlikowskiego oraz „4.48 Psychosis” Grzegorza Jarzyny, a także operę „Król Roger” w reżyserii Mariusza Trelińskiego.

Jonathan Mills pełni swą funkcję od października 2006 roku. Wcześniej ukończył kompozycję na University of Sydney i architekturę akustyczną w Royal Melbourne Institute of Technology, w Australii. Był dyrektorem artystycznym Melbourne Festival i profesorem na University of Melbourne.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku

TAGI: Rada ECC, teatr,