Kuba Mikurda

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1981, Kraków

Miejsce zamieszkania: Kraków

Dziedzina: film

Udział w EKK: uczestnik dyskusji

fot. archiwum prywatne

Zajmuje się teorią kultury, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki filmowej. Jest członkiem zespołu „Krytyki Politycznej” oraz redaktorem „Linii filmowej” korporacji „Ha!art”. Od 2008 roku jest redaktorem „International Journal for Žižek Studies” – internetowego czasopisma naukowego, które popularyzuje dorobek znanego słoweńskiego filozofa oraz psychoanalityka. Pracuje w Katedrze Kultury Współczesnej Instytutu Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego.

„Funkcją krytyka jest wywoływanie kryzysu. Nie chodzi o jakąś tanią prowokację, ale podważanie stanu zastanego.”

Mikurda studiował w Krakowie i w Lublanie, był doktorantem Szkoły Nauk Społecznych przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, współpracował z „Wide Screen” - międzynarodowym magazynem poświęconym różnym aspektom kina. Jest zwycięzcą polskiej edycji konkursu International Young Screen Entrepreneur organizowanego przez British Council. Interesuje się współczesnymi teoriami kina. Jest współautorem tłumaczenia esejów Žižka „Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch” (2007). Na język polski przełożył też „Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie” Todda McGowana (2008 r.). Razem z Michałem Oleszczykiem opublikował „Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem” (2009). Wspólnie z Pauliną Kwiatkowską zredagował zbiór tekstów o jednym z najważniejszych współczesnych reżyserów azjatyckich, Tsai-Ming-Liangu „Nie chcę spać sam. Kino Tsai-Ming-Lianga” (2009). Wydał, wspólnie z Adrianą Prodeus, zbiór poświęcony dokonaniom mistrzów animacji: „Trzynasty miesiąc. Kino Braci Quay” (2010). Ostatnio zredagował, wraz z Kamilą Wielebską, publikację "Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim / A Story of Sin. Surrealism in Polish Cinema".

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku