Zbigniew Libera

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1959, Pabianice

Miejsce zamieszkania: Praga, Czechy

Dziedzina: sztuki wizualne

Udział w EKK: uczestnik dyskusji

fot. Michał Mutor / Agencja Gazeta

Zaliczany jest do klasyków sztuki krytycznej – opisującej współczesną rzeczywistość, wydobywającej jej niebezpieczne, a niewidoczne na pierwszy rzut oka, znaczenia i konteksty. Jego najsłynniejsza praca to „Lego. Obóz koncentracyjny” (1996) – popularne klocki posłużyły do zbudowania modelu Auschwitz (firma Lego, która dostarczyła materiały dla twórcy, groziła artyście sądem, nie doszło też do prezentacji pracy na Biennale w Wenecji). Libera zajmuje się głównie tworzeniem instalacji i działaniami multimedialnymi.

„Żyjemy w świecie zaśmieconym obrazami, również sztuką. Trochę w tym przysypiamy i trzeba czasami nas przebudzić.”

Studiował na Wydziale Pedagogiki Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Za kolportaż antypaństwowych ulotek w 1982 roku trafił do więzienia. Przed kilku laty współtworzył warszawskie klubokawiarnie („Baumgart/Libera”, „Aurora”).

Rozgłos przyniosły mu m.in. „Jak tresuje się dziewczynki” (1987) – film wideo uzmysławiający proces wdrażania w kulturowe i społeczne role, seria zabawek – „Ciotka Kena” (1994), „Możesz ogolić dzidziusia” (1995) oraz instalacje „Universal Penis Expander” (1995) i „Łóżeczko porodowe dla dziewczynek” (1995), w których poruszał zagadnienie seksualności, ideału piękna kreowanego przez kulturę popularną. W ostatniej dekadzie tematem jego prac były natura mediów oraz wieloznaczność obrazu. Z tego czasu pochodzą głośne „Pozytywy” (2002–2003) – artysta powtarzał ujęcia ze znanych zdjęć dokumentujących tragiczne zdarzenia, ale nadawał im przewrotnie radosny wydźwięk.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku