Jean-Yves Leloup

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1968, Paryż, Francja

Miejsce zamieszkania: Paryż, Francja

Dziedzina: muzyka, wideo art, dziennikarstwo

Udział w EKK: uczestnik dyskusji

fot. archiwum prywatne

Francuski DJ, autor prac z dziedziny sound-art. Działa również jako dziennikarz muzyczny, krytyk i kurator wystaw – także audioekspozycji, które prezentują współczesną twórczość funkcjonującą na skrzyżowaniu sztuk wizualnych i dźwięku.

Specjalizuje się w muzyce elektronicznej, muzyce pop, najnowszych technologiach i nowych mediach. Prowadzi globaltechno.wordpress.com. Był związany z kultową paryską stacją FG DJ Radio grającą muzykę elektroniczną. Jego teksty można znaleźć w wielu tytułach prasy muzycznej i poświęconej sztuce. Wykłada na uczelniach w stolicy Francji: w L’Institut Supérieur des Techniques du Son (IST) oraz na Uniwersytecie Sorbonne Nouvelle.

„Od końca XIX wieku przemysł muzyczny nagminnie sprzeciwia się innowacjom technologicznym.”

Od 1992 roku działa w artystycznym „dźwiękowym” duecie z Erikiem Pajotem pod szyldem RadioMentale. W ich kompozycjach obok m.in. muzyki elektronicznej i ambientu można znaleźć naturalne brzmienia i ludzki głos. Za ostatni album „I Could Never Make That Music Again” (2008 r.) RadioMentale dostało nagrodę Qwartz Prize dla najlepszego artysty muzyki elektronicznej, a ich instalacje multimedialne i widowiska można było oglądać m.in. w paryskich Palais de Tokyo i Centre Georges Pompidou oraz podczas wystawy Documenta X w Kassel. RadioMentale jest również pionierem „Cinemix”, praktyki audiowizualnej polegającej na tworzeniu muzycznych podkładów do klasycznych i współczesnych filmów.

Jean-Yves Leloup ma na swoim koncie kilka książek. W ostatniej „Digital Magma: From the utopia of rave parties to the iPod generation” ((Sternberg Press, 2009) przedstawia ewolucję muzyki elektronicznej od końca lat 80. Zastanawia się nad rolą pokolenia MP3, które posługuje się nowymi praktykami w „konsumowaniu” kultury. Przekształciły się bowiem sposoby rozpowszechniania muzyki, jej wymiany i możliwości słuchania – zmianie uległy więc relacje pomiędzy twórcami i publicznością – zauważa Leloup.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku