Mateusz Herczka

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1970, Bydgoszcz

Miejsce zamieszkania: Sztokholm, Szwecja

Dziedzina: wideoart, bioart, performance

Udział w EKK: uczestnik dyskusji

fot. archiwum prywatne

Zajmuje się wideoartem i awangardową choreografią, tworzy instalacje. Sytuuje się na skrzyżowaniu dróg sztuki i najnowszej wiedzy. Inspiracją są dla niego nowe technologie oraz nauki zajmujące się sztuczną inteligencją. Ostatnio zrealizował m.in. projekty „Open Out of Body Experience” i „Reverse Avatar” (2010). Ich tematem było sprawdzenie reakcji ludzkiego ciała na bodźce podobne do tych, których może doświadczać awatar (trójwymiarowy model postaci w grze komputerowej).

„Jestem zafascynowany wszelkimi rodzajami systemów, szczególnie tymi, które próbują kształtować, analizować «realny» świat. Jeśli taki istnieje.”

Herczka studiował w Baltimore, w Maryland Institute College of Art (1989–1993) oraz w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze i Królewskim Konserwatorium (2003–2005). O swoich pracach mówi, że prowokują do pytania: czy to sztuka, czy może nauka? Ma na swoim koncie np. akwarystyczną instalację „Laboratory to Ascertain Plausibility of Jim’s Basement Floor Anecdote” (2009), film pt. „Eindhoven” (2008), w którym spacer po holenderskim mieście jest pretekstem do badań nad przestrzenią, czy „110 36 zuidvleugel” (2007), gdzie stworzył panoramiczny portret-dokument analizujący krajobraz widziany przez okno jadącego pojazdu jako funkcję czasu.

Ciekawe efekty przynosi jego współpraca z artystami teatru tańca. Herczka traktuje algorytmy czy komputerowe systemy jak zapis, który można przełożyć na język ciała, np. w projekcie „t.cap” (2003) wykonawcy do generowania ruchu wykorzystywali badania nad automatami komórkowymi Stephena Wolframa, znawcy fizyki cząstek i algebry komputerowej.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku