Thierry Geoffroy

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1961, Nancy, Francja

Miejsce zamieszkania: Kopenhaga, Dania

Dziedzina: formaty artystyczne

Udział w EKK: artysta, kurator wydarzenia

fot. archiwum prywatne

Artysta działający również pod pseudonimem „Colonel”, który od kilku lat koncentruje się na autorskich formatach artystycznych (art formats). Mają one – analogicznie do licencyjnych formatów telewizyjnych – określoną strukturę i zasady, według których się odbywają. Nad swoją koncepcją Thierry Geoffroy pracuje od 1989 roku, kiedy to sformułował teoretyczne założenia formatów w tekście programowym „Moving Exhibition Manifesto”.

Jego formaty, nawiązując do zdobyczy sztuki konceptualnej, są jednocześnie artystyczną odpowiedzią na najpilniejsze problemy i pytania współczesnego świata. Ich spektakularna forma skrywa potężny potencjał krytyczny. Geoffroy podkreśla, że muszą one wywierać wymierny wpływ na uczestników i obserwatorów, powinny być rodzajem treningu „mięśnia świadomości”. Znaczącą rolę odgrywa w nich często imperatyw natychmiastowej reakcji, aktualności, nadążania za rzeczywistością – „zanim będzie za późno”.

„Mięsień świadomości jest jak pamięć – żeby się rozwijał, trzeba go regularnie ćwiczyć.”

Nakaz błyskawicznego działania i element pośpiechu są wyraźnie obecne choćby w dwóch najbardziej znanych formatach Colonela: „Emergency Room”, który odbędzie się w ramach Europejskiego Kongresu Kultury oraz „Critical Run” (uczestnicy dyskutują na ważkie tematy podczas wspólnego biegu).

Inne głośne formaty Thierry’ego Geoffroya to: „Biennalist”, „Debate Rave”, „Penetration” (działania jednego artysty w przestrzeni wystawy innego artysty), „Slow Dance”, „Protest Fashion”. Artysta prezentował swoje prace zarówno w prestiżowych galeriach (np. w nowojorskiej MoMie/Ps1) i w ramach najważniejszych przeglądów sztuki, jak i podczas festiwali rockowych (np. Roskilde), na których realizuje formaty stworzone z myślą o młodych ludziach.

Geoffroy pracuje obecnie nad uruchomieniem stałych przestrzeni ekspozycyjnych – „Emergency Rooms” (aby stać się skutecznym narzędziem krytycznej obserwacji społeczeństwa, format „Emergency Room” powinien działać permanentnie). Kontynuuje też prace koncepcyjne nad przedsięwzięciem pt. CZTEROWYMIAROWE DZIENNIKARSTWO. Poszukuje partnerów do projektu „Academy of Emergency Art” – oryginalnej inicjatywy edukacyjnej, której celem ma być umacnianie roli artysty jako krytyka systemu demokratycznego.

www.colonel.dk
www.emergencyrooms.org
 

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku

TAGI: Colonel, Emergency Room, Critical Run