Brian Eno

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1948, Woodbridge, Wielka Brytania

Miejsce zamieszkania: Wielka Brytania

Dziedzina: muzyka, multimedia

Udział w EKK: artysta

Całemu światu znany jest jako kompozytor, producent muzyczny i artysta rockowy. Choć grał z Roxy Music, U2, Talking Heads, Davidem Bowie, Billem Laswellem, Davidem Byrnem, Johnem Calem i wielu, wielu innymi, twierdzi, że nie jest muzykiem. Trudno traktować taką deklarację serio, zwłaszcza że krytycy wskazują na niego jako artystę, który odcisnął swoje piętno na wszystkich odmianach muzyki – od punka przez techno po New Age. Jest także twórcą terminu „ambient”.

„Instrumentów i urządzeń możemy używać zgodnie z przeznaczeniem albo zgodnie z fantazją.”

Nie ma profesjonalnego przygotowania muzycznego, kształcił się w sztukach pięknych. Nie chce, by nazywać go muzykiem, ponieważ uważa, że to określenie go ogranicza. Widzi siebie raczej jako osobę pomysłową ze skłonnościami do innowacji, która realizuje się na różnych polach działalności audiowizualnej.

Jego naturalnym środowiskiem jest eksperyment. Jako nastolatek dostał od rodziców pierwszy magnetofon (o którym marzył od lat) i zaczął bawić się nagraniami z kaset. Jest miłośnikiem wszelkich urządzeń elektronicznych i komputerowych. Nigdy nie czyta instrukcji obsługi. Twierdzi, że dzięki temu znajduje nowe efekty i zastosowania dla sprzętu. Nie znosi rutyny, inspiruje go nieprzewidywalność. Dlatego w swoich pracach, a zwłaszcza w instalacjach multimedialnych, wykorzystuje często przypadek i losowość. Stworzył w 1975 roku, razem z Peterem Schmidtem, system „Oblique Strategies”, który polegał na losowaniu przygotowanych wcześniej kart z wypisanymi sentencjami, które wyznaczały kierunek artystycznych działań. Tak powstała np. płyta „Taking Tiger Moutain (By Strategy)”. „Oblique Strategies” ma również swoją zdigitalizowaną wersję.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku

TAGI: Brian Eno, ambient, sztuka audiowizualna