Dobrila Denegri

AAA

Data i miejsce urodzenia: 1970, Belgrad, Serbia

Miejsce zamieszkania: Belgrad, Serbia / Toruń, Polska / Rzym, Włochy

Dziedzina: historia sztuki

Udział w EKK: publikacja

Historyk sztuki i kuratorka. W ciągu ostatnich kilkunastu lat zrealizowała wiele wystaw, serii warsztatów i wykładów w różnych publicznych i prywatnych instytucjach sztuki we Włoszech, Serbii i innych krajach. Od 2001 roku jest szefową nKA / ICA (Nezavisna Kulturna Asocijacija/ Independent Cultural Association) – działającego w Belgradzie niezależnego zrzeszenia kuratorów i historyków sztuki. W roku 2010 została dyrektorką artystyczną Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu.

„Ciekawią mnie zjawiska, które naruszają koncepty i dyscyplinarne podziały, które każą zadawać pytanie: Czy to sztuka? Czy moda? Czy architektura?”

W 2001 roku zainicjowała w Belgradzie (wraz z Biljaną Tomić) „Real Presence” (www.real-presence.org) – międzynarodowy, wieloletni projekt warsztatowy skierowany do początkujących artystów, będący obecnie największym tego typu przedsięwzięciem na Bałkanach. Wzięło w nim dotąd udział tysiące młodych twórców z około 100 szkół artystycznych z ponad 60 krajów. Punktem wyjścia projektu, jak mówi Denegri, „nie były jakieś tematyczne czy kuratorskie założenia, ale pilna potrzeba przełamania zamknięcia i kulturalnej izolacji, wywołanych wojną w byłej Jugosławii”. Projekt stopniowo przekształcił się w ważną platformę międzykulturowej wymiany i współpracy. Był potem realizowany m.in. w ramach Biennale w Wenecji (2005 i 2009), Biennale w Stambule (2007) oraz w Muzeum Sztuki Współczesnej Castello di Rivoli (2008).

W latach 2002–2008 Denegri była kuratorką Muzeum Sztuki Współczesnej w Rzymie (MACRO), gdzie przygotowała m.in. wystawy Michala Rovnera i Andreasa Gursky’ego, Alfreda Jaara, Ernesta Neto. Zorganizowała też serię wykładów „Art Highlights”, z udziałem wielu znanych artystów i kuratorów. Wykładała historię sztuki współczesnej na rzymskim Uniwersytecie La Sapienza, prowadziła też gościnne wykłady w akademiach sztuki w innych krajach. Od tego roku jest też wykładowcą w Międzynarodowym Instytucie Projektowania Mody Polimoda we Florencji.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku

TAGI: Laboratorium ryzyka