Richard Barbrook

AAA

Miejsce zamieszkania: Londyn, WIelka Brytania

Dziedzina: nauki polityczne, media, internet

Udział w EKK: uczestnik dyskusji

fot. archiwum prywatne

Zajmuje się nowymi mediami i technologiami. Bada ich wpływ na kształtowanie się idei i współczesnego społeczeństwa. Wykłada na Wydziale Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych (Departament of Politics and International Relations) Uniwersytetu Westminsterskiego.

We wczesnych latach 80. był zaangażowany w tworzenie niezależnej, wielojęzycznej stacji radiowej Spectrum Radio w Londynie. Na przełomie lat 80. i 90. pracował nad regulacjami dotyczącymi środków masowego przekazu w Unii Europejskiej. Część przeprowadzonych wówczas badań znalazła się w jego książce „Media Freedom: The Contradictions of Communications in the Age of Modernity” (1995). W latach 1995–2005 był koordynatorem pionierskiego centrum badającego nowe media – Hypermedia Research Centre w westminsterskiej School of Media, Art & Design.

„Nowe technologie, same z siebie, nie rozwiążą podstawowych problemów społecznych i politycznych.”

Jest autorem wielu wpływowych esejów dotyczących m.in. historii reformatorskich idei, paradoksów nowoczesnego społeczeństwa informacji oraz związków między polityką a internetem, m.in. „The Hi-Tech Gift Economy”, „Cyber-Communism”, „The Regulation of Liberty”, „The Class of the New”. Razem z Andym Cameronem napisał „The Californian Ideology”, w której krytycznie odnosił się do neoliberalnej polityki magazynu „Wired”. Jego książka „Przyszłości wyobrażone. Od myślącej maszyny do globalnej wioski” (wydana w Polsce w 2009) została uhonorowana Nagrodą Marshalla McLuhana za wybitną publikację w dziedzinie ekologii mediów. Barbrook analizuje w niej debaty intelektualne, jakie toczyły się w drugiej połowie XX wieku. Pisze o kapitalizmie, zimnej wojnie, komputeryzacji i globalnej wiosce. Zastanawia się, skąd się biorą wizje technologicznego szczęścia i czy postęp techniczny może uzdrowić społeczeństwo.

Barbrook podjął namysł nad ideami Guya Deborda, założyciela Międzynarodówki Sytuacjonistycznej, autora słynnego „Społeczeństwa spektaklu”, intelektualnego bohatera Maja ’68. Jest współautorem scenariusza do filmu „Guy Debord’s The Game of War”, który odnosi się do stworzonej przez Deborda strategicznej gry wojennej będącej jednocześnie podręcznikiem do nauki walki w opresyjnym społeczeństwie spektaklu. Film pokazuje, jak idee te mogą zostać podjęte w czasach neoliberalnego kapitalizmu.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku