wolna strefa / strefa NGO

Instytut Reportażu: Robotnicy Sztuki - ankieta

AAA

Bohaterowie tekstu Katarzyny Lis „Robotnicy sztuki” odpowiadają na pytania opracowane przez studentów Polskiej Szkoły Reportażu.

Imię, nazwisko, wiek:
Sylwester Gałuszka, wiek XXI... 33lata.
Mikołaj Robert Jurkowski, 45 lat.

Moje miejsce urodzenia:
SG: Przemyśl.
MRJ: Lublin.

Moje miejsce dzisiaj:
SG: Budujemy nową przestrzeń, nowe miejsce.
MRJ: Chyba nie mam takiego miejsca.

Jestem…
SG: Robotnikiem Sztuki.
MRJ: Robotnikiem Sztuki.

Robię…
SG: Hmm...
MRJ: To, czego nie ma, czego nie widzę. Jeżeli czegoś nie ma, to zazwyczaj staram się to zrobić. Zawsze to robiłem. Wciąż spotykam sytuacje, które mnie inspirują do nowych działań.

Byłem…
SG: Robotnikiem Sztuki, zawsze na 100 procent.
MRJ: Byłem, jestem i będę chyba dalej punkiem.

Będę…
SG: Człowiekiem.
MRJ: Robotnikiem Sztuki.

Kultura to…
SG: Kultura.
MRJ: Dla mnie sytuacje. Działania, a nie ludzie.

Polska to…
SG: Dom.
MRJ: Piękny kraj. I wciąż wielka niewiadoma. Uważam, że tracimy szansę na to, żeby na nowo ją skonstruować. Inne były moje oczekiwania co do tej wolności, która została wywalczona. Zmusza mnie to też do politycznego zaangażowania.

Europa to…
SG: Okno na świat. Jesteśmy odbiciem tego wszystkiego, co dzieje się dalej, a to z kolei ma wpływ na nas.
MRJ: Wielkie marzenie kiedyś. Radio Wolna Europa, które było jedynym źródłem wiedzy dla nas. Dziś Europa to możliwości, przede wszystkim dla młodzieży. Możliwości, ale też zaprzepaszczenie szans i zagrożenia, jeśli chodzi o system edukacji, nieludzkie przepisy, sytuację mniejszości etnicznych. Wydaje mi się, że jest wciąż ogromna przepaść między Europą Zachodnią i nami.

Moja okolica zaczyna się…
SG: Na granicy skóry.
MRJ: Na mnie. Wszystko się zaczyna na mnie. Teraz mieszkam w bloku, w robotniczej dzielnicy, to jest moja okolica w innym sensie.

Moja okolica kończy się…
SG: Nie ma końca, kończy się w kosmosie.
MRJ: Nie ma końca. Mnie interesuje zawsze coś, co jest poza.

To, co robię jest ważne, bo…
SG: Bo dostaję sygnały, że jest ważne dla ludzi, czyli że nie jest samolubne. Najgorzej, jeśli robi się coś tylko dla siebie.
MRJ: Ja uważam, że dopiero coś ważnego zrobię.

Film, który zrobił na mnie ostatnio duże wrażenie to…
SG: „Enter the Void”. Po obejrzeniu tego filmu cztery dni się nie odzywałem. Przez miesiąc nie uruchomiłem telewizora. Poczułem, że kino się skończyło, że nie ma sensu robienia filmów ani oglądania czegokolwiek innego.
MRJ: Wczoraj usiłowałem obejrzeć „Ofiarowanie” Tarkowskiego, nie tyle przypomnieć sobie ten film, co przeżyć go na nowo. Usiłowałem. Na szczęście nie udało się, film nie chciał się włączyć.

Książka, która zrobiła na mnie ostatnio duże wrażenie to…
SG: W styczniu zabrałem się za „Księgę niepokoju” Pessoi. Robi wrażenie.
MRJ: „Doktryna szoku”. Poza tym album, który wyszedł ostatnio - „Współczesne wzornictwo”. Zacząłem oglądać i całkiem odjechałem. W końcu mam skalę porównawczą, uderza mnie i bardzo denerwuje to, jak nam w ostatnim czasie zmieniono estetykę. Pod tym kątem zbieram też gazety wnętrzarskie i porównuję z tymi z lat 90-tych. Niewiarygodne.

Największy wpływ wywarł na mnie...
SG: Popart, potem op-art. I to, że można to nadal modyfikować.
MRJ: Punk-rock. Lata, 8o-te, naprawdę duża dawka życia.

W ciągu tego roku chciałbym…
SG: Zrealizować projekty, które pozwolą poznać nowe interesujące osoby.
MRJ: Podkręcić wyśrubowane osiągnięcia poprzedniego roku, który był ostry. Przeprowadziliśmy 300 warsztatów, w których wzięło udział ponad 10.000 uczestników.

Za pięć lat chciałbym…
SG: Spotkać się z ludźmi, którzy teraz uczestniczą w naszych warsztatach i zobaczyć, gdzie będą.
MRJ: Myślę o Ameryce. Południowej oczywiście. Myślę, że mógłbym tam robić to samo, co tutaj. To jedna z alternatyw.

Ankieta jest uzupełnieniem tekstu Katarzyny Lis „Robotnicy sztuki”, będącego częścią cyklu reportaży opisujących oddolne inicjatywy kulturalno-społeczne w różnych polskich miastach. Cykl powstał specjalnie dla EKK w ramach Polskiej Szkoły Reportażu działającej przy Instytucie Reportażu w Warszawie.

odsłuchaj zawartość strony wersja do druku

TAGI: Instytut Reportażu, Polska Szkoła Reportażu, Gdańsk, Stocznia, Sylwester Gałuszka, Mikołaj Jurkowski