kongres / wydarzenia

Kino Dźwięku
dzień czwarty

koncert / sound art

11 września, godz. 10.00-22.00 Wytwórnia Filmów Fabularnych

informacje o biletach

fot. Szymon Hanczar

Kino Dźwięku to miejsce obserwacji dźwięków. Kuratorzy projektu, Patryk Zakrocki, Oliver Sturm i Jérôme Delormas, zaprezentują historie opowiedziane bez słów, obrazy stworzone z ruchu dźwięków, akustyczne pocztówki z odległych zakątków świata i około-muzyczne konstrukcje czasoprzestrzenne.

Wprost z gwarnego miasteczka kongresowego widzowie wkroczą w unikalną przestrzeń: prezentacje będą się odbywały w zabytkowym studiu reżyserii dźwięku Wytwórni Filmów Fabularnych.

W godzinach porannych pokażemy waszym uszom słuchowiska dla dzieci, a po południu utwory wielokanałowe, „field recordings” (nagrania z różnych miejsc świata), arcydzieła muzyki konkretnej, słuchowiska, utwory elektroniczne i elektroakustyczne, nowe i archiwalne, takie które znajdują się na krańcach muzyki i takie, które określają samą jej istotę.

NIEDZIELA – 11 września 2011

godz. 10:00–11:30
Andrzej Maria Marczewski, Tadeusz Woźniak “Lato Muminków” (79'32 / 1978)

Kultowa, polska baśń muzyczna dla dzieci zrealizowana w 1978 roku, będąca adaptacją “Lata Muminków” fińskiej pisarki Tove Jansson. Adaptacja: Andrzej Maria Marczewski. Teksty: Bogdan Chorążuk. Muzyka: Tadeusz Woźniak.

godz. 12:00–12:15
Rudolf Ebner “Une Bacchanale pour Henri” (9'11 /
WDR 2009)
Kompozycja złożona z odgłosów chrząkania, posapywania, pociągania nosem oraz innych zwierzęcych dźwięków emitowanych przez człowieka. Wszystko przypomina historyjkę obrazkową i brzmi jak zapis ze spotkania potworów, które ze swego niewłaściwego zachowania tworzą zrytmizowany występ muzyczny.

godz. 12:15–13:00
Alessandro Bosetti “Children's America” (34'58 / WDR 2009)

Alternatywne spojrzenie na „kraj Obamy": Alessandro Bosetti tworzy utopię dźwięku Stanów Zjednoczonych, w której władzę przejmują dzieci.

godz. 13:00–14:00
Chris Watson “Outside the circle of fire” (~ 60'00 / 1998)

Pomrukiwanie pantery pod baobabem, zastygłej w oczekiwaniu. Wieloryby wypływające na powierzchnię, oddychające zimnym powietrzem. Szpak naśladujący hałas maszyn gospodarczych – z dziupli w zrujnowanej chacie. Grzechotanie drewna w wodach potoku... Druga płyta CD Chrisa Watsona stanowi dramatyczny kontrast względem przestrzennych klimatów jego pierwszego krążka, „Stepping into the Dark" (Touch TO:27, 1996). Zawierający 22 wykonane z bliska nagrania życia zwierząt, ptaków i owadów, „Outside the Circle of Fire” poszerza naszą wiedzą o świecie dźwięków. Jest w tym intensywność, jakiej nie byłyby w stanie wyczarować żadne obrazy telewizyjne.

godz. 14:00–15:00
Carsten Schulz, Peter Simon “Święte Drogi – Polnische Pilgerfahrt” (50'27 / WDR 2004)

Dźwięki zarejestrowane we wsiach oplecionych archaicznym systemem głośników, służących transmisji mszy świętej. Głosy tysięcy pielgrzymów pogrążonych w niemal bezgłośnej modlitwie. Peter Simon i Carsten Schulz pakują swój sprzęt nagraniowy i w Wielkim Tygodniu 2003 roku ruszają do serca „polskiej Jerozolimy". Nagrania wielkanocnych nabożeństw zamieniają się w swoistą z pielgrzymkę do nieodkrytych krain dźwięku.
Polska – ojczyzna papieża Jana Pawła II. Dla zachodnioeuropejskich liberałów, mających kłopot ze zrozumieniem kultu Czarnej Madonny i mrocznych obrzędów Wielkiego Tygodnia, to wciąż przede wszystkim centrum zachowawczego katolicyzmu. Jednak nawet ci, którym obce są masowe procesje czy też zorganizowane pielgrzymki autokarowe, nie będą w stanie oprzeć się niezwykłej sile niepowtarzalnych krajobrazów dźwiękowych polskiej prowincji.

godz. 15:30–16:00
Piotr Czerny “II symfonia” – live act (22'00 / 2011)

Druga symfonia elektroniczna Piotra Czernego – polskiego kompozytora i reżysera dźwięku – to przebogate kolorystycznie dzieło, utkane wyłącznie z barw pochodzących z freeware'owych syntezatorów. Praca nad tym utworem zajęła dwa lata. „II symfonia” realizowana będzie przez kompozytora na żywo w systemie wielokanałowym.

godz. 16:00 - 16:15
Patryk Zakrocki „Wymiary” 
(13'25, 2003)
Kompozycja kwadrofoniczna mieszająca tradycyjną technikę kompozytorską – nagrania harfy, skrzypiec, wiolonczeli i fortepianu – z nagraniami terenowymi i elektroniczną manipulacją materiałem muzycznym. Jest to opowieść o słyszeniu we śnie, kiedy śpiew ptaka z łatwością rozdziela się na proste sinusy, a szum stanowiący nieodłączne tło wszystkich zjawisk akustycznych możemy sobie „zniknąć”.
Realizatorzy: Zofia Dowgiałło – harfa, Patryk Zakrocki – fortepian, Karolina Wojaczek – wiolonczela, Julia Kubica – skrzypce, Wojciech Marzec – reżyseria dźwięku.

godz. 17:30–18:30
Pierre Henry “La ville. Die Stadt (Metropolis Paris)” (56'00 / 1994)

Obraz miasta opowiedziany dźwiękiem. Zarejestrowane, przetwarzane i montowane w zaskakujących konfiguracjach nagrania zaułków, schodów, ludzkiej aktywności i wielu innych miejskich fenomenów składają się na specyficzną, akustyczną narrację.

godz. 18:30–19:30
Mauricio Kagel “Nah und fern” (41'34 / WDR 1994)

Słuchowisko radiowe wykorzystujące dźwięki dzwonów i trąb, zgodnie ze swoim tytułem („Blisko i daleko”), składa się z nieustannej zmiany perspektywy – od oryginalnych nagrań z katedry Domkerk w Utrechcie do muzyki carillonu i trąbek, skomponowanej przez Mauricio Kagla. W efekcie powstaje akustyczny film pozbawiony słów, odznaczający się wyraźną strukturą rytmiczno–muzyczną, pełen nieodkrytych jeszcze historii.

godz. 19:30–20:00
Pierre Jodłowski “Le royaume d'en bas” (20'00 / 2011) / PREMIERA!

Na początku będzie opowieść. Nocny bieg: ucieczka z miasta, pośpiech... Wkroczenie do lasu, poszukiwanie czegoś, całkiem innego miejsca... Koniec biegu: odkrycie, rozpoczęcie czegoś nowego, upadek... Takie obrazy wprowadzają nas do „Podziemnego Królestwa” – za pomocą gry symboli i przestrzeni nacechowanych znaczeniami (miasto, ciemny las, osobliwy dom). Z tego zanurzenia w nieznanym świecie powstaje muzyka, dzięki której zbliżamy się ku temu, co przez długi czas będzie jedynie nie–miejscem...

W tym ruchu, któremu towarzyszą teksty ułożone w odwrotnym porządku chronologicznym (od długiej historii spaleń na stosie inspirowanej książką Polastrona po mit jaskini platońskiej), chcemy sobie zadać następujące pytanie: co możemy zrobić z wiedzą? Czy nasz dzisiejszy świat, przepełniony informacjami i przesycony nieskończoną ilością rozrywek, tak bardzo różni się od tego innego, podziemnego? Pod spodem nie ma nic, poza archaicznymi gestami: gestami wykonywanymi przez muzyków, gestami tkanymi fluorescencyjnym światłem. A potem energia się materializuje: przeciągnięcie smyczkiem po strunach, nagły podmuch powietrza z organowych miechów. Umysł się ożywia. Z tego stanu, który stał się pierwotny, z tej prymitywnej energii rodzą się inkantacje, prędkość, zgiełk…
Głosy: Manuela Agnesi, Pierre Jodłowski

godz. 20:00–21:00
Kamil Antosiewicz ”Remememember” – live act (~ 60'00 / 2011)

Naukę od wieków interesuje proces docierania do wspomnień ukrytych w zakamarkach pamięci. Podświadomie powracają one do nas podczas snu czy hipnozy. Świadomie – na przykład podczas medytacji. Szczególnym katalizatorem, który uruchamia szereg kreatywnych procesów w naszym mózgu, włączając w to przywoływanie zatartych wrażeń zmysłowych, jest moment zapadania w sen, określany w literaturze na dziesiątki sposobów (phantasmata, praedormitum, dreamlets, itd.). Stan ten, eksplorowany przez amatorów odmiennych stanów świadomości, inspiruje także muzyków, których prace dźwiękowe pośrednio lub bezpośrednio ewokują go, lub stanowią jego dźwiękową interpretację. Ich nazwiska krążą od lat w prasie niezależnej i blogosferze (np. The Shadow Ring, James Ferraro, Akira Rabelais, The Caretaker, Orphan Fairytale, muzycy skupieni wokół wytwórni Ghost Box itd.). Posiłkując się nagraniami z archiwów radiowych, tworząc kolejne permutacje estetyki pop, artyści ci tworzą muzyczną alternatywę dla biofeedbacku i innych metod służących wprowadzeniu naszych neuronów w szczególny stan pomiędzy pobudzeniem a zrelaksowaniem. Stan, w którym obcując z muzyką tracimy orientację, czy dociera ona z głośników, czy też jest rezultatem otwarcia naszego hipokampu na oścież. Dopiero zryw mykloniczny – znany każdemu mimowolny skurcz mięśni – powoduje, że wracamy na Ziemię.

godz. 21:00–22:00
Michał Libera “Studio Eksperymentalne Polskiego Radia” – cz. 3 (~ 60'00 / 2011)

Druga z serii trzech audycji poświęconych nagraniom z legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Powstało ono w roku 1957 z inicjatywy Józefa Patkowskiego i przez dekady było najbardziej prężnym i oryginalnym ośrodkiem muzyki poszukującej w Polsce. Niestety do roku 2010 nie powstała żadna seria wydawnicza zawierająca archiwalne nagrania ze Studia – dostęp do nich był właściwie niemożliwy, przez co jego miejsce w historii muzyki polskiej XX wieku jest nieadekwatne w stosunku do rzeczywistych zasług jego twórców, unikalnych w skali europejskiej. Audycja przybliży historię Studia, będzie prezentacją najważniejszych kompozycji w nim zrealizowanych. Przede wszystkim jednak nacisk położony zostanie na oryginalność i odrębność Studia w stosunku do innych, bardziej znanych jednostek tego typu, które powstawały w latach 50. (m.in. słynne Studia Kolońskie i Paryskie). Audycja podzielona zostanie na trzy części poświęcone przede wszystkim elektronicznej muzyce pisanej (partytury), fascynacji instrumentami, intuitywnością procesu kompozytorskiego, a także roli reżyserów dźwięku. Zaprezentowane zostaną również późniejsze nagrania Studia, które stanowi polską wersję muzyki noise.
 

Pomysłodawca projektu: Patryk Zakrocki

Kuratorzy projektu: Patryk Zakrocki, Oliver Sturm, Jérôme Delormas

Koordynator: Dawid Bargenda

Współorganizator: Fundacja Dom Pokoju

Partnerzy projektu: IRCAM (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musique), WDR (Westdeutscher Rundfunk), DLR (Deutschlandradio Kultur), SWR (Südwestrundfunk), HR (Hessischer Rundfunk), Gusstaff Records, hanczar studio, Ośrodek Postaw Twórczych.