kongres / wydarzenia

10x10

wystawa / instalacja

8-11 września Pawilon Czterech Kopuł

informacje o biletach

fot. Dries Verstraete, Art is Dangerous by Enrique Marty, Courtesy DEWEER Gallery, Belgium

Punktem wyjścia ekspozycji i działań realizowanych w ramach projektu 10x10 jest idea przewodnia Kongresu, czyli sztuka jako narzędzie zmiany społecznej. Projekt przygotowywany jest przez 10 kuratorów młodego pokolenia wybranych przez uznanych kuratorów, producentów i aktywistów z Polski i zagranicy.

Autorzy przedsięwzięcia zinterpretują hasło art for social change na różne sposoby, wykorzystując rozmaite media i przestrzenie. Pokażą kolaże, prace wideo, obiekty i instalacje performatywne, ale również zaproszą widzów do udziału w szczególnej wycieczce po Wrocławiu, inspirowanej hasłem „Wrocław – miasto spotkań” i badającej historyczne i współczesne konteksty wrocławskiej wielokulturowości.

Wśród wystawianych prac znajdą się m.in.: obiekt-neon z napisem po rosyjsku „House of Energetic Culture” autorstwa Claire Fontaine, instalacja „Art is Dangerous” („Sztuka jest niebezpieczna”) hiszpańskiego artysty Enrique Marty’ego, stawiająca pytania o społeczny status sztuki i wartości, którymi rządzi się zachodni świat artystyczny, i dokumentacja wieloletniego projektu Antoniego Abada, realizowanego w różnych częściach świata z udziałem przedstawicieli społeczności marginalizowanych i wykluczanych.

Publiczność będzie miała szansę wziąć udział w „Biesiadzie” („The Feast”), przygotowanej przez Josefine Lyche, Olivera Larica i Pawła Jarodzkiego, podejrzeć Cezarego Bodzianowskiego, być świadkiem lekcji chodzenia zorganizowanych przez Romana Ondáka, czy też – dzięki słoweńskiej grupie prostoRož – spełnić marzenie o zostaniu gwiazdą filmową. Wśród innych artystów i grup artystycznych zaproszonych do udziału w projekcie znaleźli się również: Eva Koťátková, Ján Mančuška, Rossella Biscotti, Aleksandra Domanović, Anna Ostoya, Superflex, Eduard Freudmann, Ivan Jurica, Ivana Marjanović, U We Claus, Anna Tretter, Milan Adamčiak, Michal Murin, János Sugár.

Otwarcie wystawy odbędzie się 8 września o godzinie 19.00 w Pawilonie Czterech Kopuł.

Podczas wernisażu swój performance „EKOGPMCFAeD” pokaże Prinz Gholam, niemiecko-libański duet artystyczny działający w Berlinie.

Kuratorzy:

Joanna Mytkowska (Polska), dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zarekomendowała Marthę Kirszenbaum, niezależną kuratorkę pracującą m.in. w Paryżu, Nowym Jorku i Wiedniu.

Dorota Monkiewicz (Polska), szefowa wrocławskiego Muzeum Sztuki Współczesnej wskazała Montse Badíę (Hiszpania), krytyczkę sztuki i kuratorkę, współzałożycielkę instytutu zajmującego się krytyką i sztuką współczesną A*DESK. Instituto Independiente de Crítica y Arte Contemporáneo, dyrektorkę artystyczną galerii Cal Cego. Contemporary Art Collection w Barcelonie.

Jedna z najważniejszych postaci współczesnej sztuki, Hans Ulrich Obrist (Szwajcaria, Anglia), dyrektor i kurator londyńskiej galerii Serpentine wybrał Chiarę Parisi (Włochy), historyczkę sztuki i szefową Centrum Sztuki i Pejzażu na francuskiej wyspie Vassivière (Centre International d’Art et du Paysage de Vassivière).

Maria Lind (Szwecja), kuratorka, krytyczka i historyczka sztuki (prowadziła m.in. szwedzki program studyjny IASPIS i Munich Kunstverein w Niemczech) zaproponowała Annę Colin, kuratorkę współprowadzącą paryskie centrum kulturalne Bétonsalon– Centre for Art and Research i realizującą niezależne projekty m.in. w Centro Cultural Montehermoso w baskijskiej Vitoria-Gasteiz.

Charles Esche (Holandia), dyrektor Van Abbemuseum w Eindhoven, kurator m.in. biennale RIWAQ w Ramallah i biennale w Istambule, były dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej w Malmö polecił Remco de Blaaija (Holandia), kuratora prowadzącego autorskie projekty w ramach działalności Van Abbemuseum.

Adam Budak (Polska, Austria), historyk i teoretyk sztuki, kurator związany m.in. z Kunsthaus Graz zaprosił Karela Císařa (Czechy), kuratora, krytyka sztuki pracującego m.in. w Pradze, Chicago, Budapeszcie, Krakowie i Berlinie.

Marta Kuzma (Ukraina), dyrektorka Office for Contemporary Art Norway, pierwsza dyrektorka Soros Center for Contemporary Art w Kijowie, kuratorka m.in. Manifesta 5 w San Sebastian zarekomendowała Marianne Zamecznik (Norwegia), mieszkającą w Berlinie krytyczkę i kuratorkę współpracującą m.in. z warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej i norweskim Momentum Biennial w Moss.

Laura Stašāne (Łotwa), kuratorka programowa Instytutu Nowego Teatru w Rydze zaproponowała Mojcę Jug (Słowenia) związaną z centrum kulturalnym Bunker w Lublanie, producentkę i koordynatorkę m.in. festiwalu Mladi Levi i interdyscyplinarnych projektów realizowanych w industrialnych przestrzeniach lublańskiej Starej Elektrowni.

Polecona przez Zorę Jaurovą (Słowacja), reżyserkę, krytyczkę teatralną i aktywistkę, wicedyrektorkę organizacji Culture Action Europe i dyrektorkę artystyczną projektu „Koszyce – Interface 2013” Ivana Komanická (Słowacja) jest filozofką, krytyczką sztuki i początkującą kuratorką. Zrealizowała dotąd wystawy w Bańskiej Bystrzycy i Bratysławie.

Aneta Szyłak (Polska), dyrektorka Instytutu Sztuki Wyspa w Gdańsku zarekomendowała Blandine Roselle (Francja), historyczkę sztuki i kuratorkę niezależnych projektów, które realizowała m.in. w Lille, Lambersart i Paryżu.

Koordynatorzy projektu: Joanna Stembalska, Piotr Stasiowski

Partner projektu: BWA Wrocław-Galerie Sztuki Współczesnej