kongres / wydarzenia

Czytelnia: Uwolnij książkę – warsztaty liberatury

warsztaty / interaktywne

9-10 września Pawilon Czterech Kopuł

informacje o biletach

fot. Tom Phillips: A Humument / Tetrad Press Edition 1970

Liberatura to nowy gatunek literacki – stworzony przez Zenona Fajfera i Katrzynę Bazarnik – w którym nie tylko tekst, ale i forma książki stanowią nośnik treści. To wykraczająca poza edytorskie konwencje kompozycja słów, typografii, grafiki, designu. Dziełem liberackim jest np. poemat wydany na rolce kliszy włożonej do butelki, której etykieta i kształt również mają znaczenie. Istotą dzieła liberackiego jest odpowiedzialność twórcy za formę swojego utworu.
Inne podejście do pisania – pisania formą, wymaga również innego czytania. Czytelnik liberatury jest interaktywnym odbiorcą analogowej instalacji. Musi być czujny i wrażliwy także na przekaz pozasłowny. Czyta wszystkimi zmysłami. Przejmuje część obowiązków zarezerwowanych dotąd dla autora.

Katarzyna Bazarnik i Zenon Fajfer poprowadzą cykl warsztatów „Uwolnij książkę”, podczas których uczestnicy, w małych, 16 osobowych grupach, będą ćwiczyć „pisanie cudzymi słowami”, „gimnastykę nad lipogramem i tekstem emanacyjnym” oraz dokonają recyklingu nowel pozytywistycznych.

piątek, 9 września

10.00-13.00 „Lipogram, czyli czego tutaj nie ma?”


Uczestnicy warsztatów będą tworzyć własne lipogramy. Lipogram to tekst napisany przy użyciu słów, w których nie występuje określona litera. Forma ta może skłaniać do literackiej zabawy, może jednak nieść bardziej istotne przesłanie. Nieobecność litery staje się figurą utraty czy braku – jak w przypadku słynnej książki Georges’a Pereca „La disparition”, w której brak litery „e” wskazuje na tajemnicze zniknięcie jednego z bohaterów, a zarazem staje się namacalnym symbolem Zagłady, w której zniknęli „oni” czyli rodzice autora (literę „e” wymawia się po francusku jak ten zaimek).

15.00-18.00 „Kolaż, czyli spróbuj pisać cudzymi słowami”

Uczestnicy warsztatów będą tworzyć nowe techniki kolażowe i dyskutować o tych, które już istnieją – w awangardowej literaturze XX wieku, współczesnej reklamie, czy na stronach internetowych. Co taka forma wnosi do treści?

sobota, 10 września

10.00-13.00 „Liberacki recycling, czyli co się kryje w pod-tekście?”


Uczestnicy będą recyklingować nowele pozytywistyczne i tworzyć z nich własne opowieści. Przykładami są tu: „A Humument” Toma Phillipsa, dzieło przetworzone z wiktoriańskiej powieści „A Human Document”, wypreparowane ze „Street of Crocodiles” Bruno Schulza „Tree of Codes” Jonathana Safrana Foera, „Nets” autorstwa Jen Bervin – wiersze „zrobione” z sonetów Szekspira, przepisujący Joyce’a „Writing Through Finnegans Wake” Johna Cage’a, czy „Limeryk nekrofila” Zenona Fajfera nadpisany na funeralnym limeryku Wisławy Szymborskiej.

15.00-18.00 „Tekst emanacyjny, czyli podróż do wnętrza słowa”

Tekst emanacyjny – jedna z ulubionych form Zenona Fajfera – po raz pierwszy znalazła zastosowanie w liberackich książkach duetu Fajfer-Bazarnik, najpierw w trójksięgu „Oka-leczenie”, później w „(O)patrzeniu”. Nazwa odnosi się do struktury i metody powstawania tekstu, będącego emanacją jednego słowa. Forma ta otwiera literaturę na inny wymiar poprzez wygenerowanie tekstu niewidzialnego, przełamującego linearność i umożliwiającego zakodowanie sekretnego przesłania. W ramach warsztatów prowadzący zademonstrują na czym polega pisanie emanacyjne i jaki jest cel takiego pisarstwa.

„Szwedzki stół z liberaturą”

Dla uczestników warsztatów, a także wszystkich odwiedzających Czytelnię przygotowany zostanie liberacki szwedzki stół i mini-czytelnia, w której będzie można poczytać niekonwencjonalne książki, z jakimi rzadko stykamy się na co dzień.

Zapisy

Rekrutacja na warsztaty została zakończona.

Partner projektu: lubimyczytac.pl