kongres / wydarzenia

10x10: Tysiąc dziewięćset czterdziesty ósmy

Anna Colin, Remco de Blaaij

wystawa / instalacja

8-11 września Pawilon Czterech Kopuł

informacje o biletach

fot. Maciej Kulczyński, Marquet Square in Wrocław

Dwoje kuratorów, Anna Colin i Remco de Blaaij do udziału w swoim przedsięwzięciu, odbywającym się w ramach projektu 10x10, zaprosili czworo praktyków kultury z Polski, Izraela i Anglii, którzy wspólnie przygotują i poprowadzą unikalną wycieczkę po Wrocławiu.

W ramach projektu „Tysiąc dziewięćset czterdziesty ósmy” zostaną zrealizowane cztery wycieczki (dwie prowadzone po polsku, dwie – po angielsku). Liczba uczestników jest ograniczona, prosimy więc o nadsyłanie zgłoszeń na adres m.trams@bwa.wroc.pl lub telefoniczną rezerwację miejsc (tel. 71 784 39 00).

Kuratorzy o projekcie „Tysiąc dziewięćset czterdziesty ósmy”:

„Tysiąc dziewięćset czterdziesty ósmy” to alternatywna wycieczka śladami historii Wrocławia, prowadzona przez wrocławskiego przewodnika Mateusza Kornackiego we współpracy z artystką Marysią Lewandowską, historyczką sztuki Lyndą Morris i teoretyczką Ariellą Azoulay. Prowadząc uczestników przez specyficzne zakątki miasta, organizatorzy chcą przybliżyć im ważne wydarzenia z historii Wrocławia i okolic oraz podkreślić znaczenie, jakie miały one dla miejscowego życia społecznego i kulturalnego.

„Tysiąc dziewięćset czterdziesty ósmy” nawiązuje do czasów tuż po drugiej wojnie światowej, kiedy to Wrocław znów pojawił się na mapie Polski. W 1948 roku zorganizowano we Wrocławiu trwającą 100 dni wystawę zatytułowaną „Ziemie Odzyskane” oraz Światowy Kongres Intelektualistów w Obronie Pokoju. Wydarzenia te miały wspierać proces ustanawiania państwa polskiego w nowej formie i odzyskiwania utraconej kultury, ale jednocześnie były wyrazem ambicji nadania Polsce centralnej roli w kształtowaniu stosunków międzynarodowych. W jaki jednak sposób współczesny Wrocław łączy się z Wrocławiem, który był świadkiem powstania nowych, niepodległych państw, formowania kluczowych sojuszy politycznych i gospodarczych oraz uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka?

Współpraca kuratorów z czwórką praktyków kultury polegała na obmyśleniu różnorodnych sposobów interwencji w przestrzeń miejską. Wycieczka zacznie się w Hali Stulecia, gdzie Lynda Morris przedstawi udział Picassa w Światowym Kongresie Intelektualistów w Obronie Pokoju i związki malarza z komunizmem. Stamtąd uczestnicy przewędrują do centrum miasta, gdzie Ariella Azoulay – za pomocą krótkiego wykładu i „wystawy na papierze” – objaśni pojęcie „potencjalnej historii”, za tło przyjmując stosunki żydowsko-palestyńskie. Wkład Marysi Lewandowskiej w trwającą około 150 minut wycieczkę będzie widoczny na twitterze i w formie rozwieszonych w mieście plakatów przedstawiających prace Julii Pirotte, słynnej fotoreporterki akredytowanej przy Kongresie Pokoju w roku 1948.

Poszczególne elementy wycieczki połączy w jedną całość Mateusz Kornacki. Przedstawiając wybrane przez siebie charakterystyczne miejsca Wrocławia, przybliży on uczestnikom ważne dla wszystkich autorów projektu kwestie tworzenia, upowszechniania i zawłaszczania historii. Przenosząc uczestników wycieczki w czasie i przestrzeni, „Tysiąc dziewięćset czterdziesty ósmy” chce sprowokować namysł nad specyficznymi ambicjami historycznymi i ich możliwym zastosowaniem w przyszłości.

Realizatorzy: Ariella Azoulay, Mateusz Kornacki, Marysia Lewandowska i Lynda Morris

Kuratorzy: Remco de Blaaij i Anna Colin

HARMONOGRAM
Piątek, 9 września
11:00-13:30 wycieczka prowadzona w języku angielskim
16:00-18:30 wycieczka prowadzona w języku polskim

Sobota, 10 września
11:00-13:30 wycieczka prowadzona w języku polskim
16:00-18:30 wycieczka prowadzona w języku angielskim

PUNKT SPOTKAŃ
11:00 i 16:00 pod Iglicą przed Halą Stulecia

REZERWACJE
W celu rezerwacji należy dzwonić pod numer 71 784 39 00 lub pisać na adres: m.trams@bwa.wroc.pl

CZAS TRWANIA WYCIECZKI
150 minut

BIOGRAFIE REALIZATORÓW
Ariella Azoulay jest szefową projektu Photo-Lexic prowadzonego przez International Research Group przy Minerva Humanities Center na Uniwersytecie w Tel Awiwie. Autorka książek: „Civil Imagination: The Political Ontology of Photography” (Verso, publikacja wkrótce), „From Palestine to Israel: A Photographic Record of Destruction and State Formation, 1947–1950” (Pluto Press, publikacja wkrótce), „The Civil Contract of Photography” (Zone Books, 2008). Kuratorka wystaw „Untaken Photographs” (2010, Moderna galerija, Lublana, Zochrot, Tel Awiw; uhonorowana Nagrodą im. Igora Zabela), „Architecture of Destruction” (Zochrot, Tel Awiw) oraz „Everything Could Be Seen”. Reżyserka filmów dokumentalnych „I Also Dwell Among Your Own People: Conversations with Azmi Bishara” (2004) i „The Chain Food” (2004).

Mateusz Kornacki, mimo że pochodzi z jednego z miast na wschodzie Polski, jest prawdziwym entuzjastą Wrocławia, gdzie pracuje jako przewodnik. Jego firma „What’s Up Wrocław” organizuje alternatywne wycieczki po Wrocławiu, podczas których Mateusz opowiada uczestnikom o bogatej i skomplikowanej historii Wrocławia oraz o zmianach społecznych i gospodarczych, jakie zaszły w tym mieście w ciągu ostatnich dwustu lat. Kornacki prowadzi też cykl wykładów w bibliotekach publicznych na temat historii Wrocławia.

Marysia Lewandowska jest osiadłą w Londynie polską artystką, która w swojej pracy analizuje działanie państwowych archiwów, kolekcji i wystaw w dobie drapieżnej prywatyzacji. Solidne podstawy badawcze są istotnym elementem wszystkich realizowanych przez nią przedsięwzięć. Wśród prowadzonych przez nią projektów znajdują się m.in. książka „The Value of Things” (Birkhauser/August, 2000), „Give & Take” w V&A Museum i projekt „Capital” otwierający serię Contemporary Interventions w londyńskiej Tate Modern (2001). Marysia Lewandowska prowadzi wykłady na temat sztuki w przestrzeni publicznej w University College of Arts Crafts and Design Konstfack w Sztokholmie, gdzie uruchomiła archiwum filmów artystycznych i wideo Timeline.

Lynda Morris jest wykładowczynią Norwich University College of the Arts we wschodniej Anglii, w latach 1991–2009 pełniła funkcję kuratora EASTinternational, międzynarodowej otwartej wystawy, współorganizowanej przez wielu uznanych kuratorów. Jako kuratorka i pisarka skupia się na problematyce percepcji, sztuki konceptualnej oraz czynnego oporu w sztuce i polityce. Zorganizowała w Wielkiej Brytanii wystawy prac Agnes Martin (1974), Bernda i Hilli Becher (1974–75) i Gerharda Richtera (1977). Jest też kierownikiem fundowanego przez AHRC projektu badawczego „Picasso: Peace and Freedom” prowadzonego przez Tate Liverpool, wiedeńskie muzeum Albertina i muzeum Louisiana w Kopenhadze.